Ha a pilótának kevesebbet kell a műszerfalra néznie és ehelyett is a légteret pásztázhatja, az nagyon komoly plusz biztonsági faktor, elég, ha csak az összeütközések veszélyére gondolunk, viszont közben létfontosságú mindaz, amit a műszerek közölnek vele. Megoldható-e például a leszállás utolsó fázisában, hogy amikor a gépet le kell tenni a betonra, a gépet vezető embernek a legkritikusabb pillanatokban ne kelljen „benéznie” a műszerfalra? Az egyik régóta ismert megoldás például a repülésnek erre a fázisára az, hogy nagygépeknél a gép maga diktálja a magasságot, és szólítja fel a pilótát, hogy vegye alapra a hajtómű teljesítményét.

(fotók, videó: Aero Glass)

De megszülettek a még okosabb megoldások is. A világon sokfelé és sokféleképpen próbálják megoldani, hogy valamiképp a repülőgép vezetőjének a szeme elé vetítsék a legfontosabb paramétereket, erre szolgál a katonai repülésben kifejlesztett szemmagasságú kijelző, a head-up display (HUD), amely manapság már a polgári gépeken is megjelenik, egyes típusoknál már szériatartozékként, más esetekben opcióként. A harci gépek világában közben használatossá vált a sisakkijelző is, amely a repülési adatok mellett harcászati információkkal is ellátja a pilótát. Ugyanakkor a kisgépes repülés világában, különösen a VLJ-k, a nagyon könnyű sugárhajtású gépek megjelenésével erősödött az igény arra, hogy a navigáció, vagy például az optimális emelkedés és megközelítés, a követendő irány is olyan egyszerűen jelenjék meg a pilóta előtt, mint – mint ahogy a szimulátorjátékokban, ha úgy állítjuk be... Amivel a magyar feltalálok foglalkoznak, és amiről a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közlemény szól, az mindezeket az információkat egy okosszemüveg látóterébe hozza.

„Az innovatív légi navigációs alkalmazást, az Aero Glasst fejlesztő magyar cég csatlakozhatott a világ piacvezető repülőgépgyártója, az Airbus innovációs programjához, az Airbus BizLabhez. A program lehetőséget ad arra, hogy a legígéretesebb új fejlesztések az Airbus innovációs ökoszisztémájának segítségével minél előbb piacra kerüljenek” – olvasható a közleményben.

Az Aero Glass az alapító Maróy Ákos – szintén aktív pilóta – médiaművészeti múltjából, a repülés iránti szenvedélyéből és vállalkozó szelleméből táplálkozva gondolta újra a légi navigációt. Az Aero Glass olyan okosszemüveg-alkalmazás, amelynek segítségével a pilóta természetes 3D-ben látja a repüléssel kapcsolatos kulcsfontosságú információkat, függetlenül attól, merrefelé néz. Így nem kell levennie a szemét a környezetéről, hogy a műszerfalra pillantson, illetve a rá nehezedő szellemi terhelés is csökken, hiszen kevesebb energiáját veszi igénybe a bonyolult műszerek értelmezése. Ez jelentősen növeli a repülés biztonságát, hiszen a statisztikák szerint a légi balesetek 60–70 százalékban a pilóta hibájából, túlterheltség miatt következnek be. A 3D-s, 360 fokban használható kiterjesztett valóság (augmented reality – AR) megoldás fejlesztése 2013-ban kezdődött, a találmányt 2014-ben már 200 felhasználó próbálhatta ki béta verzióban.

Az Airbus BizLab program lényege, hogy az ígéretes új fejlesztéseket minél előbb üzleti értékké formálja. A résztvevők hozzáférhetnek a repülőgépgyártó teljes innovációs ökoszisztémájához, illetve egy olyan vállalkozói közösséghez, amelyek korábban bekerültek a programba. Mindemellett az önállósodáshoz is konkrét stratégiai segítséget kapnak a programtól.

„Nekünk az Airbus BizLab óriási lehetőség. Validálja az Aero Glasst, hiszen az iparág egyik legjelentősebb szereplője ismeri el eddigi teljesítményünket. Úgy gondolom, jól kiegészítheti egymást az Airbus több évtized alatt felhalmozott tapasztalata és az Aero Glass diszruptív startup-szemlélete. Mindez együtt sikeressé teheti fejlesztésünket a kereskedelmi repülés területén is” – mondta el Maróy Ákos, az Aero Glass alapítója. „Az Aero Glass az egyik legígéretesebb elképzelés a kiterjesztett valóság felhasználására a légi közlekedésben. Az Airbus BizLabnél hiszünk abban, hogy megvan benne az az innovációs plusz, amely forradalmasíthatja a pilóták repülés közbeni informálódását” – mondta Stefan Holst, az Airbus BizLab munkatársa. „Kíváncsiak vagyunk, mi lesz a közös munka eredménye, és milyen hatása lesz az Aero Glassnak a repülésre világszerte.”


A hat hónapos programba szigorú kiválasztási folyamat végén kerülhetnek be a pályázó startupok. A szakmai zsűri tagja többek közt Yann Barbaux, az Airbus innovációért felelős igazgatója és Bruno Gutierres, az Airbus BizLab vezetője. A programba tavaly tizenöt startup mellett az AirBus huszonhét saját belső projektje került be.

„A legígéretesebb kiválasztott cégeknek az Airbus biztosítja az erőforrásokat, amelyekre szükségük van, hogy termékük kereskedelmi forgalomba kerülhessen. A BizLab saját szakértői mentorai számos területen – technológia, pénzügy, marketing, jog – támogatják az innovációt hozó cégeket, segítenek nekik a prototípusok kifejlesztésében, illetve abban, hogy könnyebben elérjék a piaci szereplőket. Emellett egy úgynevezett demo day keretében a cégeket segítik a piaci működéshez szükséges anyagi források megteremtésében is” – olvasható az Aero Glass közleményében.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!