Amikor Ostravában először rendezték meg a NATO Napot, valószínűleg nem gondolták, hogy korszakot nyitnak. A 2000-es évek elején még a CSIAF – vagyis a cseh repülőfesztivál – volt a repülőrajongók legnagyobb eseménye, amelyet Hradec Hralovében rendeznek meg évente. Azóta Csehországban a tavaszi Pardubicei Repülőnap az oldtimer szerelmeseinek, az őszi Ostrava pedig a katonai repülésnek az ünnepe.

Kormánygép szoros kísérettel (a szerző fotói)

A második ostravai NATO Nap óta, egyedülálló módon a repülőgépek nem a pálya vonalában, hanem ahhoz képest merőlegesen repülik programjukat, kivéve a flypastokat – vagyis áthúzásokat, amelyeket a beton tengelyében hajtanak végre.

A NATO Napon a szárazföldi haderők, és fegyveres testületek is látványos bemutatókat tartanak. A régi katonai repülőtér „kutyanyelvein” állnak a statikus kiállításon részt vevő repülőeszközök.

Különleges oldtimer: vágott szárnyú Spit

Magyarország is általában résztvevő, az egyik kutyanyelven rendszerint egyik JAS-39 harci repülőgépünk várja az érdeklődőket, ebben az évben a 44-es kétüléses Delta.

Eurofighter a párában

A NATO Napon kiemelt partner az Egyesült Államok volt, de dinamikus bemutatót nem tartottak. Az USAFE Big Band, zenekarának muzsikáján kívül elsősorban a B-52 hadászati bombázó volt célpont a nézőknek, de a Bell UH-1Y Venom is sok embert vonzott, amely akár a Mi-17/171 flotta váltótípusa is lehet a cseheknél. Szándéknyilatkozatot/szerződést írt alá még az előző kormány beszerzésükről, a jelenleg regnáló kabinet azonban nem akarja a beszerzést. A Bell hivatalos levélben jelezte, hogy ők szállítanák a helikoptereket.

A csehek tigris-Gripenje

A statikus sor bejárása után azonban, aki ténylegesen akarja látni a repülőprogramot, annak nem a szembefényes repülőtéren kell maradnia, hanem azon kívül, a pálya melletti mezőgazdasági területen szükséges tábort vernie. A szervezők, a gazdák és a spotterek közti háború minden évben folyamatos. Az első években a bemutatózó repülőgépek alatt táboroztak a nézők – saját felelősségükre, néha az utánégetők melegét is érezve, amint a hajtóműgáz borzolta a bámészkodók haját.

A korlátozott konfliktusok egykori eszköze, a mozgékony ikertörzsű Bronco

Utána viszont ezt a térséget részben lezárták, de ettől még a környékbeli földekről csontjaiban is érzik a repülőrajongók a dinamikus programot.

Mi is évek óta ide járunk, és már több éve a statikus bemutatóra be sem megyünk, mert onnan kb. egy óra sétával lenne csak elérhető a körbekerített földutakon a repülések térsége.

Szép festés, szép repülés: a francia Rafale demo-kiadásban

Ebben az évben a francia légierő Rafale, a lengyel Tiger és a belga Darth Vador Demó F-16, a spanyol és a brit légierő Eurofighter (Typhoon) harci repülőgépein túl a skandináv légierők repülőgépei tették ki a bemutatók nagy részét. A finnek F/A-18C-je és a dánok F-16 mellett a svéd történelmi kötelék Lansen, Draken és Viggen harci repülőgépe is repült, hozzájuk a hazaiak tigrisnek álcázott JAS-39C Gripenje csatlakozott.

Ma már a svéd Viggen is oldtimer harci gépnek számít

A szlovákok Airbus A319-es és Fokker kormányrepülőgépei nagyon alacsony áthúzással bemutatóztak, és a készenléti MiG-29-esek is rövid demót repültek. A hazaiak Mi-24, Mi-17 és W-3 Sokol forgószárnyasai is bemutatóztak és repült az Enstrom 480, amellyel a LOM váltotta fel Mi-2 flottáját.

Kormánygépek közelednek alacsony áthúzásra

A Cseh Légierő különféle típusai át áthúztak a beton felett. Ejtőernyősök ugrottak CASA-295 csapatszállító repülőgépből, L-410 térképészeti változat volt a levegőben és egy másik CASA szállító-repülőgépet L-159 ALCA, az A-319-est pedig Gripenek kísérték.

Ez a kötelék repül talán a világon a legrégebbi gépekkel: a lengyelek Iskra kiképzői

A lengyel TS-11-es Iskra kötelék, és a horvát „Vihar szárnyai” formáció tagjai is szépen repültek, akárcsak a szlovének PC-9M turbolégcsavaros harci repülőgépe. Oldtimerként megjelent a levegőben egy cseh lajstromú Spitfire Mk.XVI, papírpipacsokat szórt egy OV-10 Bronco, repült a cseh MiG-15 UTI és egy replika Jak-3.

A repülőnap végén összeállt skandináv kötelék így a svéd, finn, dán alkalmi formáció is tett néhány fordulót.

Lansen, Viggen és Draken, valamint a modern utódok: Hornet és Falcon

Az időjárás kegyes volt, mert, minimális eső kivételével, szombaton felhős napos, vasárnap pedig teljesen napos idő várta a nézőket. Aki bement a repülőtérre, ott a statikus és dinamikus bemutatókon kívül a cseh konyha remekei is várták a szokásos gyros, hamburgeres világ mellett az éhezőket, és a cseh sörmárkák is tiszteletüket tették a NATO Napon és a nézők hasában...

Még egy érdekesség: üvegorrú térképész L-410-es, merev orrfutóval, Magyarországon is repült ilyen változat

Bár a hétvégén Pápán és Kecskeméten is családi napot tartottak a bázison, az sem csalódott, aki Ostravát választotta és jövőre is valószínűleg meglátogatja az eseményt. A csehországi katonai találkozó mellett pedig ott volt Szegeden a háromnapos repülőünnep, elsősorban a civil aviatika résztvevőinek és szerelmeseinek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!