Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja

iho/vasút   ·   2017.12.15. 11:30
siklo_svajc_kotelpalya_hegyivasut_kislid

Az első kocsi beemelése a pályára (forrás: luzernerzeitung.ch)

Öt évig tartott az építése, december közepén elindul Svájcban a Stoos és a Garaventa közötti siklóvasút. A 2012-ben elkezdett projektet eredeti tervek szerint három év alatt akarták befejezni, de az idő Svájcban is láthatóan nagy ellenség. A további késlekedés is benne volt a pakliban, de az utolsó építési szakaszban még több munkaerő átcsoportosításával felgyorsították az építést, így a síszezonra nagyjából meg lehet kezdeni a menetrend szerinti üzemet. Az első utasokat szállító járatokat december 16–17-ére ígérik.

A vasút több szempontból különleges. A völgyállomás a Muota-folyó feletti hídon van, innen rugaszkodnak neki a kocsik a hajmaresztően meredek pályának, mely legkritikusabb szakaszán 110 százalékot ér el, ez 45 foknál valamivel meredekebb, 100 méteres vízszintes vetületen 110 méteres függőleges emelkedést jelent. Ebben a helyzetben kiemelkedően fontos magának a járműnek a súlya, amely 28 tonnát tesz ki és 136 férőhelyes. Összehasonlításul: a Pilátus-hegyre vezető fogaskerekű vasút emelkedése 48 százalékos.

A pálya kezdőszakasza, az első alagúttal

A legnagyobb újítással sikerült kiküszöbölni minden siklóvasút legnagyobb átkát. Az általánosan használt lépcsőzetes kocsipadlók csak körülbelüli megoldást adnak a meredekség problémájára, mivel kevés helyen garantálható a pálya egyenletes emelkedése. A stoosi siklónak ez mindegy. Az óriáskerék gondoláihoz hasonlóan szabadon elforduló, üvegezett dobokként kiképzett szállítókabinok minden járműpozícióban garantáltan vízszintes padlót biztosítanak.

Az ötvenkét millió frankba, azaz több mint tizennégymilliárd forintba, azaz tíz Flirt-szerelvény árába kerülő vonalon három alagút is van, részben ezek megépítése miatt késett a projekt, további késlekedést az anyagszállító felvonó balesete okozott, mely után már helikoptert alkalmaztak. A pálya ezeken túlmenően a klasszikus elrendezést követi, a két kocsi a középső kitérőszakaszon kerüli ki egymást, óránként 1500 főt elszállítva.

A felső végállomás

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek