Tűzoltóbalett helikopterrel

iho/repülés   ·   2012.07.10. 14:02
cim

A budakeszi vadaspark területén, a farkashegyi repülőtéren sajtótájékoztató keretében tartott tűzoltási bemutatót  a Forgószárny Kft. HA-BCL lajstromjelű  MI-2 típusú helikoptere. A bemutatón ismételten bizonyította a cég vezetője és egyben főpilótája, Imreh Lajos az általa a tipusra kifejlesztett precíziós tűzoltó-rendszer hatékonyságat. Idén májusban már sikerrel oltotta a tüzet a bugacpusztai eseménynél (korlátozott látási viszonyok között, éjszakába nyúlóan).

(Pénzes Sándor felvételei)

„Az általunk kifejlesztett új módszer lényege – olvasható a cég weboldalán – hogy a helikopter belsejében egy speciálisan oda tervezett tartály kap helyet, amelyet közvetlenül egy tömlő segítségével egy közönséges gépjárműfecskendő tölt fel vízzel. A módszer óriási előnye a nyílt vízfelszíntől való  függetlenség, a nagyon gyors bevethetőség, valamint a jelentős többlet oltóvíz kapacitás, mely ráadásul 100 százalékban felhasználható, veszteség nélkül, köszönhetően a zárt rendszernek. Mivel a gép belsejében helyezkedik el, ezért a helikopter manőverezhetősége- így az oltóvíz célba juttatásának pontossága, valamint az egyes fordulókörök sebessége jelentősen megnőtt, ami szintén a hatékonyságot növeli.

A kifejlesztett helikopter alkalmas  a magas épületek, toronyházak oltására, illetve a bennük történő műszaki mentések végrehajtására is. További alkalmazási területei a csarnokjellegű épületek , illetve az ipari és/vagy veszélyes üzemek oltása. A csarnokjellegű épületek oltásánál a nehézséget főként a rálátás hiánya jelenti, a fentről, a levegőből való megközelítés ezt küszöböli ki. A veszélyes üzemek esetében pedig elsősorban biztonsági szempontból indokolt a légi tűzoltás.

Az új technológiánkkal felszerelt helikopter olyan területeken is bevethető, ahol a környezet adottságai, valamint a katasztrófa jellege, súlyossága miatt más technológiák nem alkalmazhatók.

A kifejlesztett MI-2 helikopter belső tartályos (1000 liter) technológia hatékonysági mutatói bevetés közben:repült idő, körönként: 2-3 perc, a tartály feltöltésének ideje: kb. 20-30 másodperc, óránkénti felszállás: 12-15, oltóanyag veszteség: 0 százalék, oltóanyag célba juttatása: 100 százalék, üzemanyag felhasználása óránként: 320 liter.Az új módszernek van egy pótlólagos előnye is: a felszerelt forgószárnyas légi jármű egyszersmind alkalmas mentésre is."

A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy sajnos a hatékony módszer csak ritkán kerül alkalmazásra. Megrendeles és egységes akarat híján nem tart a helikopter készültségi szolgálatot. A Forgószárny Kft. más, kereskedelmi célú de szintén izgalmas repülésekból tartja el magát és finanszírozza az ilyen költséges fejlesztéseket. Ilyen tevékenység a pilótaképzés a vitorlázógéptől a motoroson át a helikopterig, kereskedelmi pilótaképzés és mezőgazdasági szolgáltatás helikopterrel és merevszárnyú repülőgéppel egyaránt.

Kapcsolódó hírek