Gondoltak egyet Angliában, és egy 1962-es Routemaster double-deckerbe Allison sebességváltót szereltek. Ezzel ez lett a legidősebb jármű, amely elnyerte az „Alacsony Kibocsátású Busz” (Low Emission Bus – LEB) minősítést, teljesítve a legfrissebb dízel-hibrid és alternatív üzemanyag hajtású buszokra előírt környezetvédelmi normákat.

A magánkézben lévő, RM1005 számú Routemastert egy Cummins ISB 4,5 literes Euro 6 dízel motorral építették át. A februári LEB-teszt előtt a korábbi Allison sebességváltót is lecserélték egy Allison T2100 automata váltóra. Az átalakítás az Allison angliai viszonteladójának nevéhez a Mitchell Powersystems-hez fűződik.

(fotók: Allison)

Az ikonikus Routemaster

Az utolsó Routemaster-t 2005-ben vonták ki, majd a következő évben a kivételes emeletes buszt beszavazták Britannia tíz leghíresebb dizájn-ikonja közé, olyan cégek mellett, mint a Concorde, a Supermarine Spitfire, a Mini, a londoni metró-térkép, és a K2 telefonfülke. Tíz Routemaster jelenleg turista látványosságként fut a „Londoni Buszok Történelmi Útvonalán” a Tower Hill és a Trafalgar tér között. A 2876 AEC Routemasterből, amelyet 1954 és 1968 között építettek, hozzávetőleg 1200 még megvan.

Ugyanez a motor-sebességváltó kombináció további Routemaster buszoknak teheti lehetővé, hogy tovább működjenek majd Londonban, amikor az „ultra-alacsony kibocsátási zóna” kibocsátási sztenderdjei életbe lépnek 2019 áprilisában, a mai úgynevezett „torlódási díjfizetős zónákban”. Az új motorral és váltóval történő átépítés felmenti a Routemastert a londoni T-díj megfizetése alól, amelyet idén októbertől vezetnek be, és amely napi 10 font, torlódási díjon felüli extra pótlék megfizetésére kötelezi azokat a járműveket, amelyek nem felelnek meg a kibocsátási előírásoknak.

Az RM1005 annak a Sir Peter Hendynek a magántulajdonába került 2007-ben, aki a Network Rail elnöke, és a londoni közlekedés korábbi biztosa volt. Sir Hendy különleges utakra vezeti a buszt olyan alkalomból, amikor adományokat gyűjt például a Londoni Közlekedési Múzeumnak vagy a vasutas gyerekeknek.

– Ez az átalakítás azt mutatja, hogy gazdaságilag életképes az a javaslat, hogy a régi buszokat és áruszállítókat modern motorral és sebességváltóval szereljék fel annak érdekében, hogy megfeleljenek a jobb légszennyezési ellenőrzéseknek és levegőminőségnek – mondta Sir Hendy. – Mióta beépítették az Allison-váltót, nagyon sikeres a busz. Nagyon jó üzemanyag-fogyasztást értünk el, amikor első lépésként kicseréltük a motort, de nem annyira jót, mint amit reméltünk a Routemaster kis súlya miatt. Ekkor jöttem rá, hogy sokkal jobb eredményeket is elérhetünk egy a motorhoz illő, modern sebességváltóval. Most, amellett, hogy jó az üzemanyag-fogyasztása, egy álom vezetni ezt a buszt. Tényleg nagyon simán megy, könnyen vált és olyan magas a váltási tartománya, amekkora az eredetinek soha nem volt. Ez azt is mutatja, milyen sokat fejlődött a motor- és váltó-technológia.

A LEB-sztenderdeket 2015-ben vezette be a Közlekedési tárca, annak a törekvésnek részeként, hogy csökkentse az Egyesült Királyság buszflottáinak üvegház-gáz kibocsátását, és javítsa a levegő minőségét. Ahhoz, hogy LEB-akkreditációt szerezhessen, a járműnek több mint 15 százalékos csökkenést kell elérnie az üvegház-gázok (metán, szén-dioxid és nitrogén-oxid) mennyiségét tekintve, egy Euro 5-ös dízel-buszhoz viszonyítva, és el kell érnie az Euro 6-os emissziós értékeket az egyéb gázok esetében. Az Euro 6 drasztikus fejlődést hozott a hagyományos dízel-motorok környezetbarát megoldásaiban, a nitrogén oxidok mintegy 95 százalékos csökkenését hozva az Euro 5-ös modellekhez képest.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!