Két év, az eredeti ütemhez képest negyven százalékkal csökkenő repülőgépgyártás-ágazat – egy hétfői interjúban ezeket a súlyos adatokat mondta el Guillaume Faury Airbus-főnök, aki akkor két fontos tételre nem bontotta még le a számokat, vagyis hogy ez mennyivel kevesebb repülőgép legyártását jelenti, és hogy a kibocsátás csökkenése mekkora leépítést jelent az alkalmazottak körében. Csak annyit jeleztek a gyorskommentárok, hogy az Airbus nem szokta sztrájkok nélkül megúszni az elbocsátási hullámokat, így volt ez korábbi, talán ennél kevésbé súlyos válságok idején, és amire most számítani lehet, az egyes becslések szerint 14–20 ezer ember.

Faury ráadásul az iparági szakértők átlagos becsléséhez képest egy-két évvel későbbre, 2025-re tette a piac magához térését, legalábbis az Airbus kibocsátásának felpörgését a járvány előtti szintre. Kedden jelent meg aztán a gyártó hivatalos közleménye, ezzel a visszafogott címmel: „Az Airbus azt tervezi, hogy tovább alkalmazkodik a COVID-19 környezethez”.

A konkrétumok: a konszern 2021 nyaráig 15 ezer munkahely csökkentésével számol, a cég megkezdte a tárgyalásokat az érdekképviseletekkel, hogy a folyamat idén ősszel beinduljon.

A szerkesztőségünkhöz is eljuttatott közlemény megismétli, hogy az elmúlt hónapokban a kereskedelmi repülőgépgyártó üzletág teljes forgalma negyven százalékkal csökkent, és a kormány támogatása ellenére az Airbus azért kényszerül erre a lépésre, mert a légiforgalom lehet, hogy csak 2025-ben éri el a járvány előtti szintet.

Ami a leépítések helyszínét illeti: Franciaországban 5000, Németországban 5100, az Egyesült Királyságban (ahol például a gépek szárnya készül) 1700, más gyártóhelyeken a világban összesen 1300 álláshely szűnik meg. A közlemény is hangsúlyozza, hogy a tervet a szociális partnerek bevonásával véglegesítik. Faury a jövő biztosítékaként minősítette a lépéseket.

Mindeközben a kibocsátás csökkentése feltehetően annak hallgatólagos elismerése, hogy a légitársaságok is kényszerhelyzetben vannak, többségük számára sem a lecsökkent utazási igények, sem a cégek pénzügyi helyzete nem teszi lehetővé, hogy az eredeti tervek szerint illesszenek a flottájukba új repülőgépeket. Faury egy hónappal ezelőtt még azzal fenyegette a partnereit, hogy az Airbus minden olyan légitársaságot beperel, amely nem hajlandó a megállapodott ütemterv szerint átvenni a megrendelt gépeket.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!