Börcs László a QuaBLA friss hírlevelében egy börtönrácsos ingáról áradozik, teljes joggal.

A legférfiasabb vezérlő – Az oroszlányi inga

„Német partnerünk megrendelésére elkészítettünk egy különleges szerelvényt, amelynek kocsijai az 1970/80-as éveket idézik (Epc. IV). Az ötletet egy nemrég felfedezett kép adta, ezen volt kollégám, aki a „Molaj”-ban jelenleg is mozdonyvezető, hívta fel figyelmemet erre az érdekes színezésre.

Elindult a nyomozás...

1978 májusában, hosszas vitákat követően, végre elkészült a rendelettervezet, amely az addig használatos zöld színvilág leváltásáról intézkedett. A MÁV arculata középkékre változik. A szabványt szeptemberben elfogadták, és októbertől megkezdődött az átfestés. A járműjavítóban nyár elején hallottak a tervezetről, azonban már az életbe léptetés előtt, a fővizsgán ott tartózkodó 317-est lefújták RAL5009-re.

(fotó: QuaBLA-hírlevél)

Felmerült egy tisztázatlan pont: mi legyen a homlokfallal?

Volt, aki úgy hallotta, hogy a V43-as színtervéhez hasonlóan citromsárga lesz az ablak alatt, mások úgy érveltek, hogy azért nincs semmi a rendeletben, mert marad a bajusz. Ez a rész sajnos hiányzott a kékfestőbe került szabvány példányából. Hosszas fejtörés következett, majd ahelyett, hogy megkérdezték volna az illetékeseket, visszafestették a bajuszt a vezérlő orrára.

Augusztusban kigördült az első kék BDt a kackiás, kis bajuszkával. Minden bizonnyal több felelős beosztású vezető arca eperszínűre változott, és nevezettek tán az infarktus határáráig is eljutottak, de már nem volt mit tenni. Sorozatban érkeztek a vagonok, és a szűk ütemtervbe egyszerűen nem fért bele a BDt orrának az átfestése sárgára. Így történt, hogy a következő fővizsgáig a kocsi a jól mutató bajuszt viselte. Főként az oroszlányi ingába, illetve az Oroszlány–Budapest viszonylatú gyorsított személyvonatba került a besorozott vezérlő.

A vagon létezését igazoló színes fotó Tatabánya alsón készült 1979 augusztusának végén, amikor a legférfiasabban kinéző BDt az oroszlányi inga indulására vár. A fotót Dr. Kubinszky Mihály készítette, megtalálható a Magyarország mozdonyai című páratlan kiadvány 217. oldalán.

(fotó: a QuaBLA Facebook-oldala)

A modell egy négyrészes szett részeként jelenik meg Bhv–Bhv–Apv–BDt összeállításban. Törekedtünk arra, hogy még a két Bhv is a lehető legkülönlegesebb legyen, ezért az eredeti kivitelnek megfelelően két különböző tetővariánssal jelenítjük meg. Az Apv nyolc Csesznyikov tetőszellőzővel mutatkozik, eddig ez a változat semmilyen formában sem jelent meg. A negyedik vagon a BDt – a hab a tortán. Mivel a hetvenes évek elején a kapcsolófülkék még nem voltak beépítve, ezért a kocsiszekrényre jellemző előtérablakokat kialakítottuk a modelleken. Az ablakokat szürkére tamponáltuk. A BDt, az eredeti fotón is látható ablakráccsal készült, amely alatt fotómaratott ablaktörlő található. A járművek a korábbi gyakorlatnak megfelelően fémkerekekkel, valamint belső berendezéssel, jelennek meg.

  • Katalógusszám: 21202, pályaszám: 50 55 10-27 003-4 Apv, korszak: IV.
  • Katalógusszám: 21236, pályaszám: 50 55 20-27 907-4 Bhv, korszak: IV.
  • Katalógusszám: 21237, pályaszám: 50 55 20-27 919-2 Bhv, korszak: IV.
  • Katalógusszám: 21301, pályaszám: 50 55 82-27 317-1 BDt, korszak: IV.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!