Szerkesztőségünk jó ideje fontolgatja, megszólaljunk-e chemtrail-ügyben. Az összeesküvés-elméletek mostani kedvenc témája a repülés szakértői között nem téma, a másik oldalról pedig sokan inkább ingerültek, ha a legjobb akarattal is, de bekerül ez az ügy a szakportálokba. Az iho/repülés viszont úgy gondolja, megszületett Magyarországon az eddigi legpontosabb, legátfogóbb, legkorrektebb, egyben a nem szakemberek számára is legérthetőbb magyarázat mindama jelenségekre, félelmekre és téveszmékre, amelyek ebben a történetben a neten köröznek. Hraskó Gábor tudományos újságíró, a Szkeptikus Társaság elnöke munkáját adjuk tehát közre, ami eredetileg a Szkeptikus blog cikkeként jelent meg, ennek átdolgozott, többek között Szilágyi András biofizikus munkájával kiegészített változatát publikáljuk több részben. Azért, mert attól, hogy valamiről, egy fura szociálpszichológiai jelenségről nem veszünk tudomást, attól még a jelenség, a sok ember agyában motoszkáló fura gondolatsor létezik. A chemtrail-összeesküvés híveit nem biztos, hogy meg tudjuk győzni, a józanul gondolkodó és érdeklődő többség számára viszont rengeteg érdekes információt kínálunk.

 

Az elmúlt időszakban többször is chemtrail-ellenes felvonulást hirdettek meg a Facebookon. Ebből az apropóból érdemes áttekinteni, hogy ténylegesen mennyi igazság van abban, miszerint repülőgépekről mérgekkel permeteznek minket szándékosan, vagy annak mellékhatásaként, hogy állítólag (!) globálisan próbálják valakik az éghajlatot módosítani (geoengineering). Az összeesküvés-elméletek érdekesek, és általában otthon, a fotelben összeállíthatók. De talán még érdekesebb, ha az ember tényleg megpróbál utánajárni a tényeknek, igyekszik a témához kapcsolódó fizikát, meteorológiát megérteni. Ha nyitott vagy, akkor olvass utána, és talán többet tudsz meg arról, hogy hogyan működik a világ, mint ha a jelenségeket simán rákennéd a nyuszira (vagy a CIA-ra)!

A chemtrail szó a repülőgépes kondenzcsík angol megfelelőjének, a „contrail” kifejezésnek a „vegyi/vegyszer” – chem – szóval történő házasításából származik. A konspirációnak az a laikus feltételezés a kiindulópontja, hogy a manapság megfigyelhető repülőgépek „húzta” csíkok nem lehetnek kondenzcsíkok (azaz a kicsapódott pára felhői), mivel a kondenzcsík nem ilyen, nem lehet ilyen.

Hol kezdjük a tájékozódást?

Mindent, amit a kondenzcsíkok keletkezéséről, és azok félremagyarázatáról tudni kell, el lehet olvasni A kondenzcsíkok tudománya nevű angol nyelvű honlapon – beleértve a chemtrail konspirációs elméletben felhozott érvek részletes, tudományos tárgyalását. Arról pedig, hogy éppen milyen repülőgép száll el felettünk, jó eséllyel szinte mindent megtudhatunk, ha okostelefonunkra telepítjük a Flightradar 24 nevű alkalmazást. Ezt az alkalmazást – és a mögötte megbúvó rendszert – az internetes közösség hozta létre és működteti. Bárki otthon egy megfelelő antennával veheti a közelében elrepülő gépek publikus és kódolatlanul sugárzott adatait, és ezeket egy kis alkalmazás segítségével feltöltheti az internetre. Ebből áll össze az a térkép, amin megnézhetjük, hogy éppen milyen repülőgép húzza vagy nem húzza a csíkot felettünk, ki üzemelteti, honnan hova repül, milyen magasságon és sebességgel stb. Nem minden repülőgép rendelkezik ilyen jeladóval, de az általában „meggyanúsított” nagyobb gépek zöme igen.

Nézzünk egy konkrét példát! Múlt év augusztus 30-án fotóztuk a Fertő tó déli részén madármegfigyelés közben az alábbi Airbus A380-as gépet (ez a mai legnagyobb utasszállító géptípus). Annyi rögtön látszott, hogy az Emirates légitársaság gépe, de a részletekért kicsit nyomozni kellett.

A fénykép EXIF információjából itthon kiolvastam, hogy a kép pontosan 10:17:47-kor készült a közép-európai (CET – Central European Time) időzóna szerint. A Flightradar 24 UTC időzónát használ, ami ennél egy órával előrébb jár, azaz 09:17:47, kerekítve 09:18-kor készült a felvétel.

Böngészőben behívtam a Flightradar 24 weboldalt, és a térképen beállítottam a Fertő tó környékét. Ekkor feltűntek az éppen aktuálisan arra repülő gépek a térképen. Ezután a webcímet (URL) kiegészítettem a fénykép készítésének időpontjával így:

http://www.flightradar24.com/2012-08-30/09:18/.

A program ekkor ettől a pillanattól kezdve kezdi lejátszani a légi forgalmat – alapértelmezésben 2 perc bontásban 24-szeres sebességgel (a program csak néhány napig tárolja az adatokat, tehát ez a konkrét link most már nem működik). Alul leállíthatjuk a lejátszást és oda-vissza lépegethetünk kétpercenként, vagy állíthatjuk a lejátszási sebességet. Nos, az első pillanatban egyértelműen feltűnik egy nagy gép pont ott, ahol láttuk. Egérrel rákattintva baloldalt megjelennek a gép adatai és egy fényképe is, valamint az eddigi útvonala:

Airline: Emirates
Flight: EK17
From: Dubai Dubai (DXB)
To: Manchester Manchester (MAN)
Aircraft: Airbus A380-861 (A388)
Reg: A6-EDK
Altitude: 40000 ft (12192 m)
Speed: 444 kt (822 km/h, 511 mph)
Track: 292°
Squawk: 2306
Pos: 47.7458 / 16.7728

Ha el akarjuk küldeni ezt valakinek, akkor kiegészíthetjük a webcímet (URL) a gép lajstromjelével így: http://www.flightradar24.com/2012-08-30/09:17/A6-EDK. A fenti időlimitációk miatt ez a régi link már nem működik, ezért mellékelek egy képernyőfotót az akkori állapotról. Ezt már meg is oszthatjuk másokkal. Ha ezt behívják a böngészőjükbe, akkor piros színnel ezt a gépet fogják látni a többi gép között, pont akkor, amikorra beállítottuk.

További képek pont erről a repülőgépről például itt vagy itt nézhetők meg.

Kvíz 1

Egy évvel ezelőtt izgalmas cikk jelent meg Titkos repülőgépek méreggel permetezik az embereket – megdöbbentő képek és videó címmel egy internetes portálon. Összeollóztak egy csomó információt, ami alapján egy laikus számára lehengerlően bizonyítottnak tűnik a cikk állítása. Nézzük például ezt a tuti bizonyítékfotót: „Na ezt magyarázd meg, mi ez, ha nem méregpermetező”?

Valójában ez egy Boeing NC-135 Stratotanker üzemanyagtöltő csonkjának módosított szórófeje. Eddig stimmel. Csakhogy ezzel vizet spriccelnek, hogy a gép mögött haladó másik repülőgépen teszteljék a jegesedés folyamatát, mint ahogy ezt itt le is írják. Sőt a rendszer dokumentációja is megtalálható a neten. Nem tűnik igazán konspirációnak!

Ez mind az „Argumentum ad Ignorantiam” (tudatlanságból származó érv) egyik fajtája, amikor azért tételezünk fel valamit, mert nem hisszük, hogy máshogy is lehetne: „Elképzelhetetlen, hogy ezt az eszközt másra használják, mint arra, hogy ránk a repülőgépről mérget permetezzenek”. Általánosságban ezen érvelési (logikai) hiba formája a következő:

1/ Nincs bizonyíték P” állítás cáfolatára
2/ TEHÁT P” igaz

Nincs bizonyíték arra, hogy ezt a kütyüt másra használnák, mint arra, hogy mérget spricceljenek ránk, TEHÁT ez arra igazolás, hogy mérget spriccelnek ránk a repülőgépekről. Az érvelés azért hibás, mert még ha nem is tudnánk, hogy ténylegesen mire használják ezt a szerkezetet, akkor se lenne ez arra bizonyíték, hogy pont méregpermetezésre használják.

Kvíz 2

A szomorú az, hogy az összeesküvés-elméletek hívői emiatt egy csomó klassz ismeretről lemaradnak. Mint például arról, hogy jéééé, a repülőgépeken a magasságmérés tulajdonképpen légnyomásmérésen alapul. Minél magasabban vagyunk, annál kisebb a légnyomás. De hogy is van ez kalibrálva? Hát úgy-ahogy. Valójában amikor egy repülőgép mondjuk FL300-on (Flight Level 300) repül, akkor igazából olyan magasságot tart, ahol a légnyomásmérésen alapuló magasságmérő műszere a 1013,25 hPa standard légnyomás szerint 30 ezer láb magasságot mutat. Ez az aktuális helyi légnyomástól függően 30 ezer lábnál kisebb vagy nagyobb. Tehát a gép hol ereszkedik, hol meg emelkedik, amikor a „magasságot” tartja. Miért nem ütköznek össze a gépek? Mert MINDEGYIK a 1013,25 hPa légnyomásra állítja be a magasságmérőjét, amikor az úgynevezett átváltási magasságot eléri emelkedéskor. Ereszkedéskor aztán a célrepülőtértől lekérik az ottani tényleges légnyomást, és ettől kezdve valós magasságot tartanak a légnyomásmérő szerint.

A sebességmérő meg a levegőtorlódásból eredő légnyomást méri egy előrefelé mutató cső segítségével. Minél nagyobb a nyomás, annál nagyobb a sebesség. No de feljebb kisebb a légnyomás, ergo adott sebességnél kisebb az ilyen indikált sebesség. Baj ez? Éppen hogy nem, mert a repülési tulajdonságok (átesési sebesség stb.) nem a valódi sebességtől, hanem az indikált sebességtől függnek, tehát ez az IAS (Indicated Air Speed) épp a megfelelő a pilótának.

Persze manapság már GPS-t és radaros magasságmérést is használnak, tehát pontosan tudják a talaj feletti magasságot és a tényleges sebességet (GS=ground speed). A fentebbi okok miatt azonban még ma is nagyon fontosak az ilyen gépekből kifele meredő úgynevezett pitot csövek (képek itt, leírások itt és itt), és a légnyomás alapján működő műszerek.

A chemtrail-oldalakon általában szintén megtalálható csöves szerkezeteket ábrázoló fényképek tényleg furcsák. Legfeljebb az egyik (az alábbi képen a jobb oldali) hasonlít egy pitot csőre, de az se igazán. Azonban attól, hogy nem tudjuk, mi, még egyáltalán nem biztos, hogy mérgeket permeteznek vele ránk.

Kis utánajárással kideríthetjük, hogy mindkét fénykép egy speciális és egyáltalán nem titkos repülőgép részeit ábrázolja. Gyakran a gép fényképe is rajta van az összeesküvés-elméletet ismertető oldalakon. Ez egy tudományos célokra átalakított Gulfstream-1 repülőgép, amely 10 kilométer magasságig képes különféle radioaktivitási, turbulencia- és aeroszoltartalom-méréseket végezni a törzsön elhelyezhető speciális, cserélhető mintavevő műszerei segítségével.

Az internetről egy előadás anyaga (W. Richard Barchet: DOE Research Aircraft Facility) is letölthető a gépről és műszereiről, de ezenkívül is termérdek információ található (például itt, itt, itt és itt) az atmoszféra és meteorológiai kutatásokról, amelyek ezt a gépet vagy hasonlóakat használnak mintavételezési, adatgyűjtési célokból.

Az „Elképzelhetetlen, hogy ezt az eszközt másra használják, mint arra, hogy ránk a repülőgépről mérget permetezzenek” érv tehát mindenképpen megdől. Akár elhiszed, hogy légkörkutatási célokra használják, akár nem, az bizonyos, hogy nem elképzelhetetlen, hogy arra. A konspirációelmélet terjesztőinek legalábbis kötelességük lenne ezt az alternatívát (ami persze minden valószínűség szerint a valóság) is ismertetni és felvázolni, hogy miért nem hiszik el, hogy valóban erre használják ezeket az eszközöket.

(Folytatjuk)

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!