Bizonyos esetekben, ha bekövetkezik az úgynevezett trimm-elfutás, vagyis a vízszintes vezérsík beállítása véghelyzetbe kerül, a pilótáknak a kormányokon lévő elektromos trimm-kapcsolóval kell először megpróbálniuk megoldani a helyzetet, nos az FAA szerint ez az, ami túlságosan lassan történik.

(fotók: Boeing)

A problémára az Aviation Week értesülései szerint az elmúlt héten derült fény, amikor az FAA pilótái szimulátorban vizsgálták a MAX repülésvezérlési rendszerét, ezen belül a trimm-elfutás kezelésére kialakított ellenőrző listát. A kérdés, amit a napokban kell tisztázni, az, hogy ez a jelenség miért lép fel illetve hogyan lehet korrigálni, a szoftver átalakításával, vagy a repülésvezérlés számítógépének chipjét kell lecserélni, ami viszont sokkal nagyobb munka, és főképp sokkal hosszadalmasabb hatósági eljárást  jelent, tehát további csúszást a MAX-ok visszaállításában a forgalomba. A Boeing kommunikációja azt sugallja, hogy elég a szoftveres módosítás.

Mint ismert, a 737-esek új változatának példányait két, öt hőnapon belül bekövetkezett katasztrófa kapcsán – Lion Air, 2018 októberében és Ethiopian idén márciusban - parancsolták a földre a hatóságok, miután kiderült, hogy a balesetek összefüggtek a repülésvezérlést kiegészítő úgynevezett MCAS-rendszerrel, amely a gép esetleges átesését hivatott megakadályozni a gép orrának lenyomásával. Ugyanakkor az Aviation Week ismertetése szerint egyik esetben sem követték a pilóták lépésről lépésre a trimm-elfutás esetére gyárilag előírt eljárást.

A gépek visszatérése a forgalomba továbbra is kérdés, mármint hogy erre mikor kerül sor: az egyik leggnagyobb MAX-üzemeltető, a Southwest legutóbb október elsejéig hosszabbította meg a leállítás határidejét, de ez természetesen valójában a hatósági döntések függvénye. A hatóságok és az érintett légitársaságok képviselői nemrég Montreálban tanácskoztak az IATA szervezésében, zárt ajtók mögött. A tanácskozás kapcsán már felbukkant jónéhány komoly kérdés azügyben is, hogyan történhet majd a MAX-ok visszatérése a forgalomba, például hogy milyen formában milyen képzés kell ehhez a személyzeteknek.

Nagyon fontos például, hogy kapjanak-e külön szimulátorképzést a MAX-okon repülő pilóták, vagy elég a szokásos időszaki szimulátor-gyakorlatot kiegészíteni az új MCAS-szoftver működésének begyakorlásával.

A Boeing elnöke úgy fogalmazott, hogy a MAX-ok számára az új jogosultságok megszerzése már nyár végére várható, és ezután kezdődhet a visszatérési folyamat, Dennis Muilenburg ezt akkor nyilatkozta, amikor az FAA jelezte az újonnan észlelt problémát a MAX-ok repülésvezérlő rendszerében.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!