Az amerikai Szenátus fegyveres erőket felügyelő bizottsága finoman szólva is nem elégedett az Amerikai Légierő döntésével, mely a C-27J Spartanok kivonását javasolta. A közepes, taktikai szállítógép nem a légvédelemnek, hanem a költségvetési megszorításoknak eshet áldozatul.

Kis hunyorítással szinte repülőtér... <br>(fotó: USAF)

Az ellenállást támogatja a Hadsereg is: a szárazföldi haderő hagyományosan maga látja el a hadszíntéren belüli szállítási feladatokat. Az erre a célra használt  C-23 Sherpák váltótípusa lenne a C-27J. A beszerzési program elején még a hadsereg, de a hadrendbe állításnál már a légierő jelzéseit viselték a Spartan-ok: ennek oka sokak szerint a légierő féltékenysége – a két haderőnem hagyományosan nem kedveli egymást s a „kékkabátosok” nehezen viselik, hogy a hadsereg egyre komolyabb saját légierőt épít ki a pilóta nélküli repülőgépek, helikopterek és szállítógépek segítségével.

Mindent tud, amit ma egy szállítógép pilótafülkéjének tudnia kell <br>(fotó: defenseindustrydaily.com)

Ray Odierno tábornok, a hadsereg vezérkari főnöke a bizottság tagjai előtt megerősítette: a C-27J kiválóan teljesített Afganisztánban és nagyon pozitív hatása volt a 82. Ejtőernyős Hadosztály teljesítményére a hadszíntéren. A géppel távoli helyekre is pontosan lehetet felszerelést szállítani, akár tábori, nem előkészített pályákról fel- és leszállva. Odierno tábornok nem is kért mást, csak annyit: kapják meg ugyanazt a támogatást, mint amit a légierő a C-130 Herculesekhez kapna, melyekkel a kivonásra ítélt C-27J-k feladatait tervezik ellátni. A szárazföldi haderőnem parancsnoka szerint viszont erre a feladatra a C-27J tökéletesen megfelelő, s ha a Herculesre van pénz, akkor az olcsóbban üzemeltethető, két hajtóműves gépre is lennie kellene. A Szenátus bizottságának adatai szerint a C-27J üzemeltetése repült óránként 2100 dollárba kerül. A CH-47 Chinook 11 ezer, míg a C-130 Hercules 5100-7100 dollárba kerül óránként.

A kicsiny gép belülről meglepően tágas <br>(fotó: rumaniamilitary.wordpress.com)

Az is lehetséges, hogy a gépek nem is mennek messze, csak egyenruhát váltanak. Robert Papp tengernagy, a Parti Őrség parancsnoka megbeszéléseket folytatott Norton Schwartz tábornokkal, a légierő parancsnokával. A téma: a C-27J Spartanok esetleges átvétele a parti őrség állományába. A szükséges elemzéseket és felméréseket már végzik a szakértők, a vizsgálat eredményéről csak később tudnak majd csak beszámolni.

A parti őrség jelenleg a HC-130H/J Herculeseket és az HC-144-eseket használja. Ez utóbbi éppen a C-27J.-t győzte le a kiválasztásánál, mert a parti őrség számításai szerint alacsonyabb költségekkel üzemeltethető, ha az egész élettartamot tekintik. Most viszont gyakorlatilag ingyen kerülnének a gépek a parti őrséghez és ez persze alaposan átírhatja a számításokat.