Megtizedelik az amerikai légierőt?

iho/repülés   ·   2011.11.22. 18:00
nyito

Mivel a költségvetés érzékeny téma, így a honatyák ösztönzésére egy automatikus költségvetési lefaragást tartalmazó törvényt fogadtak el. A várakozásoknak megfelelően minimális az esély a kétpárti, mind a képviselőházban, mind a kongresszusban elfogadott, 1 billió dolláros takarékossági csomag elfogadására, így marad a beépített automatizmus. Ez viszont az előzetes becslések szerint a légierő repülőgépei tizedének leállítását is jelentheti.

A 2013-as pénzügyi évtől kezdve 10 év alatt csaknem 500 milliárd dollárral kevesebb pénz jut majd a védelmi minisztériumnak. És ez csak a kiegészítése annak a 450 milliárd dollárnak, melynek megtakarítását már próbálja megszervezni a Pentagon. Leon Panetta védelmi miniszter közölte: a bizottság kudarca „visszaveti az ország azon próbálkozását, hogy úgy érje el pénzügyi helyzetének normalizálását, hogy egyben védelmezi a nemzet biztonságát is.” Véleménye szerint egy „kiürült haderő” maradhat csupán, mely nem lesz képes a számára kijelölt feladatokat végrehajtani.

Az öregurak támadása? <br>(fotó: af.mil)

A légierő számára a folyamat igen kellemetlen következményekkel járhat. Az első számítások szerint a vadászbombázók, a stratégiai támadógépek, a légiszállító- és tankergépek „több mint tíz százaléka” az automatikus költséglefaragás áldozatául eshet. A „maradék légierő” persze még így is tekintélyes lenne: mintegy 1500 vadászgép, 100 bombázógép, de már kevesebb, mint 500 teherszállító repülőgép. A törvény egyben a 2003-as szinten fagyasztja be a védelmi tárca költségvetését (ez évi 480 milliárd dollárt jelentene) a 2013-2021-es pénzügyi évek között.  Így a már említett 450 milliárd dollár mellett újabb 439 milliárdtól esne el a tárca. Így vélhetően még nagyobb veszélybe kerülhetnek a nagy értékű, már folyamatban lévő beszerzések (F-35 vadászbombázó, C-27J taktikai szállító, KC-46 tankergép), ahol komoly megtakarítás érhető el – legalábbis papíron. Hiszen a kieső új gépek helyett a régebbiek felújítása, modernizálása és további üzemeltetése válik szükségessé és persze ez is költségvetési forrásokat igényel.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.