Tizenötmillió forintnál is több kártalanítást fizettek ki az éven a légiutasoknak Magyarországon
Ezen felül csaknem százmillió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a jogsértő légitársaságokra a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH).
A fogyasztóvédelmi hatóság és a szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalok 15 millió forintnál is több kártalanítást ítéltek meg a légiutasoknak az év első nyolc hónapjában.
Az NKFH és a kormányhivatalok szigorúan fellépnek a légitársaságok szabálytalan gyakorlata ellen, folyamatosan vizsgálják, hogy a légitársaságok garantálják-e az utasok jogait és megkapják-e az utasok a meghatározott kártalanítást és segítséget például egy járattörlés vagy egy hosszú késés esetén.
Csak idén nyár végéig több mint 330 fogyasztói panasz érkezett a hatósághoz, melyek javarészt a légijáratok törléséhez, jelentős késésekhez és hiányos tájékoztatáshoz kapcsolódtak. Az eljárások eredményeként 38 ezer 750 euró, azaz hozzávetőlegesen 15,5 millió forint kártalanítást ítéltek meg az utasoknak.
Az NKFH szakmai irányításával a kormányhivatalok hivatalból is indítottak ellenőrzéseket, nemcsak a hatósághoz beérkezett fogyasztói panaszok alapján indultak vizsgálatok. Többek között próbavásárlásokat tartottak a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok kiszűrésére, vizsgálták a telefonos ügyfélszolgálatokat – az emelt díjas hívások miatt –, valamint ellenőrizték a légitársaságok honlapján található tájékoztatásokat is. A próbavásárlásoknál kiderült, hogy a társaságok nem tették lehetővé a szóbeli panasztétel lehetőségét vagy nem volt megfelelő a díjtájékoztatás.
A hatóság kiemelte, mind a fogyasztói beadványok, mind a hivatalból indult eljárások alapján összesen 91 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabtak ki a légitársaságokra.
A tavalyi évhez képest idény nyáron már érezhetően kevesebb járattörlés és késés fordult elő, ami többek között a határozott hatósági fellépésnek volt köszönhető. Az NKFH és a kormányhivatalok azonban itt nem állnak meg, továbbra is ellenőrzik a légitársaságokat azért, hogy minden utas megkapja a neki járó tájékoztatást, segítséget és kártalanítást.
(Nyitóképünk illusztráció. Fotó: Károly Szabolcs)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!