Egy meg nem valósult terv

Kemsei Zoltán   ·   2012.11.29. 09:00
00

Zipernowsky a Ganz gyár villamos osztályának vezetőjeként az elektromos meghajtású városi közlekedés fejlesztése iránt is érdeklődött. A Budapesten 1887-ben elindult villamosközlekedés fejlesztésével is foglalkozott: 1890-ben forradalmi újításként egysínű városi vasutat tervezett, amely a legszűkebb belvárosi utcákban, a legélesebb útkereszteződésekben is biztonságosan közlekedett volna.

A 125 éves budapesti villamos- és HÉV-közlekedést bemutató tárlat a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum új szárnyának emeletén látható<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik<br>(a szerző felvételei)

A kocsik egyetlen, hasított sínen gurultak volna, a sín alatt egy árokban vezetősíneken guruló görgők adták volna meg a szükséges stabilitást. Eme terveit Zipernowsky 1890-ben a Magyar Mérnök- és Építészegylet közleményeiben, Villamos vasút függőleges nyommal címen publikálta.

A kiállítást Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója nyitotta meg

A terv a megvalósításig soha nem jutott el, mindössze egy részletes, 1:5 léptékű, működő modell készült, amelyet a budapesti villamos- és HÉV-közlekedés 125. évfordulóján a Városligetben, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban mutatnak be. A modell teljes meghajtása eredeti, Zipernowsky Károly által tervezett és megalkotott megoldásokat tartalmazza. A tíz méter hosszú próbapályát és a kocsit a Ganz gyár készítette.

Kapcsolódó hírek