Rövidesen megindul a termelés az ország legnagyobb bioetanol-gyárában, Dunaföldváron. A bioetanol-gyártás specialistája, az amerikai Fagen Inc. százhúsz millió eurós beruházásában a Pannonia Ethanol Zrt. építette fel az üzemet, amely teljes kapacitáson működve megháromszorozza az eddigi magyarországi bioetanol-gyártást.

A dunaföldvári üzem a Cargill gigantikus magtára mellé települt, így a folyamatos kukoricaellátás biztosított lesz. Dunaföldváron kikötő is működik, illetve a közelben az M6-os autópályára is fel lehet hajtani.

A 333-as Szergej tart rövid vonatával a töltőállomás felé<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(fotók: Vörös Attila)

A vasúti kapcsolatról sem szabad elfeledkezni, hiszen Dunaföldvár határában halad a paksi vicinális. A gyár és a vasútvonal között jelentős szintbeli eltérés van, illetve a város is útban van egy új iparvágány építéséhez. A megoldást egy, a gyártól helyileg független töltőállomás építése jelenti. Ezt a már meglévő, Előszállás és Dunaföldvár között a nyílt vonalból kiágazó iparvágányhoz tervezték. A vasúti töltő- és közúti lefejtőüzem építési munkálatai javában zajlanak, befejezését február végére datálják.

A töltőállomás építésének fontos mozzanata a vágányhálózat bejárása, a mérleg tesztelése, nyitott kocsikból történő próbarakodás. A vasúti kapcsolat kipróbálására hétfőn délelőtt a 333-as Szergej két, műtrágyával rakott Eas kocsival indult útnak Dunaújvárosból. A kiszögelt váltók felszabadítása és a pályamesteri bejárás után rá is tehette lábait a Szergej a rendszeres vonatforgalmat már évek óta nem látott sínekre. A 333-as órákig tolatott a töltőállomáson, majd vagonjait otthagyva gépmenetben tért vissza Dunaújvárosba. A két vagonért egy nappal később megy majd vissza valamelyik dunai dízel.

Próbakörök a kétvágányos telepen

Információink szerint akár napi két-három, bioetanollal rakott tehervonat is elindulhat Dunaföldvárról, ha a gyár teljes kapacitással működik. Ezzel jelentősen megnövelné az egyébként elég csöndes vonal forgalmát, ma már csupán Paksról indulnak alkalmanként hosszabb, főleg gabonával teli szerelvények.