Tavaly még szó volt az idei átadásról, ma már nyilvánvaló, hogy erre nem kerülhet sor, a jövő évi szalagátvágás talán összejön, de garancia arra sincs, ez derül ki a Berlin Brandenburg jelenlegi igazgatójának friss nyilatkozatából.

A kérdés azért aktuális, mert az első kitűzött átadás is októberben történt volna – nyolc évvel ezelőtt. Berlin Brandenburg, ami tulajdonképp nem más, mint egy új pálya és egy hatalmas épületkomplexum a jelenlegi Schönefeld déli részén, 2006 óta épült.

2012-ben már majdnem megnyitották, a tervezett népünnepély le is zajlott, de a jeles ünnepség előtt nem sokkal derült ki, hogy az egyéb hiányosságok mellett a tűzvédelmi rendszer sem működik, tehát biztonsági okokból sem lehetett átadni az eredetileg 45 milliós, 2040-re 55 milliós forgalomra tervezett létesítményt. Kérdésessé vált a tetőszerkezet szilárdsága, és már akkor világossá vált, hogy a check-in pultok száma elégtelen a várható forgalomhoz képest.

(fotók: Berlin Brandenburg International)

A későbbiekben nyilvánosságra hozták, hogy az évek folyamán összesen 150 ezer hibáról készült jegyzék, tervezésben és kivitelezésben egyaránt. Ugyancsak sokmindent felborítottak az időközben a bíróság által megerősített új zajvédelmi normák is, és csúnya korrupciós ügyek is tarkították a történetet, valamint a beruházást végrehajtó kivitelezők sorozatos csődjei.

A korábbi vezetők egyike, a Deutsche Bahn és az Air Berlin egykori főnöke, Hartmut Mehdorn úgy gondolta, részlegesen lehetne forgalomba helyezni a repülőteret, a terminál északi oldalát nyitnák meg az ide eső épületrésszel és állóhelyekkel, amúgy féloldalasan, de ez sem sikerült. Mint azt portálunk is nyomon követte, legutóbb 2017-ben reménykedtek a kivitelezők 2018-as forgalomba helyezésben. Közben beindult ugyancsak az északi részen egy korábban nem tervezett, hatmilliós kapacitású kettes terminál építése, ezt sikerült most augusztusban tető alá hozni.

Ami a jó hír: a fő terminál most esett át egy fontos üzemeltetési teszten, a tűzvédelmi rendszer végre tökéletesnek bizonyult. Az igazgató, Engelbert Lütke Daldrup ennek kapcsán beszélt a jövő októberi átadásról, de korábban jelezte, nem tartja teljesen biztosnak a tizenegyedik kitűzött megnyitást 2020-ban sem.

Nincs új információ a hibákkal sújtott poggyászelosztó és továbbító hálózat állapotáról, „intenzív munkát kell folytatni” a komplexum kábelezésének befejezésére. Ugyancsak nemrég derült ki, hogy az utastájékoztató rendszer nagy információs tábláit is le kell cserélni. Daldrup most úgy gondolja, rengeteg a javítani való, de reméli, ezek egyike sem veszélyezteti a jövő októberi nyitást.

A késés miatt üresen maradt reptér havi fenntartási költsége 15 millió euró, amihez még hozzá kell számolni a légikikötő „cserbenhagyott” légitársaságai követelte kompenzációt. A szakértők szerint legalábbis részben hozzájárult Berlin-Brandenburg átadásának elmaradása a legfontosabb reménybeli használó, az Air Berlin bukásához is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!