Ez nem kézipoggyász, ez kabát! Vagy mégsem?

TTG Hírlevél   ·   2012.11.14. 15:30
kezipogyo1cim

A légitársaságok léptek, most lépnek az utasok is. A társaságok egyre több eszközt vetnek be annak érdekében, hogy a kétségtelenül olcsó fapados tarifákon felüli extra díjaikkal minél több pénzt szedhessenek be az utasoktól. A légicégek eleinte csak a feladott poggyászokért kértek pluszpénzt, ám napjainkban terjedőben van az a tendencia, hogy immár nemcsak a repülőgépek fedélzetére felvihető kézipoggyászok számát, hanem a méretét vagy a súlyát is korlátozzák, illetve megsarcolják.

Európában elsőként a Wizz Air tette fizetőssé a kézipoggyászok egy részét. A Wizz Air döntése abból eredhet, hogy tapasztalataik szerint jelentősen megnövekedett azoknak a közeli desztinációkra utazó utasoknak a száma, akik takarékosságból kizárólag kézitáskával vagy kisebb hátizsákkal utaznak. Többségük most nyilván úgy érzi, ez a korlátozás csak egy újabb módszer arra, hogy a légitársaság pénzt sajtoljon ki belőlük. Azzal sokan egyetértenek, hogy van értelme olyan dolgokat az utas által választhatóvá tenni, mint például a fedélzeti étkezés, hiszen miért is fizessen valaki egy olyan szolgáltatásért, amelyet nem vesz igénybe. Kézipoggyász nélkül utazni viszont az egyik legkevésbé mellőzhető dolog, ezért kissé igazságtalannak tűnik, ha ez a többi választható szolgáltatással egy kalap alá kerül, és pótdíjat számol fel érte a légitársaság. Az emberi találékonyság azonban, mint tudjuk, határtalan.

Egy kétségtelenül innovatív ötlet alapján, John Power mérnök a közelmúltban kifejlesztett egy a Jaktogo cég által forgalmazott, poliészterből, farmeranyagból vagy vékony bőrből készülő, hosszú férfikabátként vagy női ruhaként viselhető kézipoggyász-„helyettesítőt”. A könnyű és tartós, víz- és szélálló speciális ruhadarabban 14 különböző méretű zseb található, amelyekben összesen legalább 15 kilogramm – eredetileg a hagyományos kézipoggyászba szánt – holmi helyezhető el. A speciális ruhadarab csak a beszállási procedúra alatt okoz némi átmeneti kényelmetlenséget viselőjének, mert a repülőgép utasterében levétel után táskaformára összehajtva, már egyszerűen elhelyezhető a zárható csomagtartóban vagy az ülések alatt. Ha pedig az utas üresen viszi magával – például azért, hogy csak a visszaúton pakolja tele –, teljesen összehajtva még kevesebb helyet igényel.

A gyártó cég kétségtelenül meggyőző érvelése szerint, csak a bolondok fizetnek extra díjat a légitársaságoknak a kézipoggyászuk után, az okos utasnak ugyanis  ilyen kabátja van. Bár a kissé bizarr ruhadarab nem olcsó (egy átlagos példány kb. 80 euróba – mintegy 22 ezer forintba – kerül), ám azok számára, akik gyakran utaznak, gyorsan megtérülhet ez a befektetés. A kérdés csak az, hogy a légitársaságok vezetői mikor jutnak arra az elhatározásra, hogy a jövőben öltözködési szabályzatot is mellékelnek a repülőjegyeikhez.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

Tükröm, tükröm!

iho/repülés   ·   2024.04.16. 16:00

Micsoda ötlet! A koreai fapados Jin Air tükröket szereltetett a fedélzeti poggyásztartókba. Nem kell már az ülésen tipródni, hogy kiderüljön, van-e még hely a csomagunknak.