Felszálláskor ütközött, de repült tovább

iho/repülés   ·   2011.09.05. 16:26
amc-cimkep

Különös esemény vizsgálatát zárta le a francia légügyi hatóság: 2008 augusztus 16.-án egy egyiptomi Boeing 737-800-as a párizsi Charles de Gaulle repülőtéren felszálláskor akadállyal ütközött, de annak ellenére, hogy az ütközés a gépben is kárt tett, az AMC Airlines személyzete folytatta a repülést egészen a célállomásig, Luxorig. Az esemény úgy derült ki, hogy a párizsi helyszínen guruló gépek pilótái törmeléket jelentettek a pályán.

A BEA, a francia hatóság megállapította, hogy a baleset idején építkezési munkálatok miatt a 27-es balpálya egy 1240 méteres szakasza zárva volt, és még az is csökkentette a felszállási távolságot, hogy a gép nem a küszöbnél, hanem attól még 280 méterrel beljebb, a Y11 gurulóról fordult a pályára. Így 2360 méter maradt, ami bőven elegendő lett volna a biztonságos felszálláshoz, de a radaradatok szerint a gépnek mégis 2520 méter kellett az elemelkedéshez.

A légitársaság emberei leszállás után a hajtóműburkolatokon, a futókon és a vízszintes vezérsíkon találtak sérüléseket. Az eset külön érdekessége, hogy az egyiptomi légügyi hatóságokkal való „kommunikációs nehézségek” következtében a repülőgép fedélzeti adatrögzítőin felülírták az incidenskor rögzítetteket.

A vizsgálat megállapításai szerint amikor a gép személyzete laptopokkal és egy speciális szoftver segítségével számította ki a felszállási adatokat, nem kalkulált a pálya részleges lezárásával. A francia repülési hatóság a felelősség megállapítása mellett azt javasolta az Európai Repülésbiztonsági Ügynökségnek, hogy vizsgálja meg, a pilóták munkáját segítő kiegészítők megfelelnek-e egyben a biztonság követelményeinek.

Kapcsolódó hírek

Repülés Repülésbiztonság

Leáll a Boeing rentoni üzeme

iho/repülés   ·   2024.01.25. 15:00

Szokatlanul őszinte és világos útmutatást adott az FAA, az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala a Boeingnek arról, az utóbbi idők fejleményei után mi a teendője – a repülőgépgyártó hosszú rehabilitációs folyamat előtt áll.