Felszállt Ferihegyről az amerikai óriás

iho   ·   2016.08.24. 19:17
ferihegycim

Szerdán néhány perccel 19 óra után szállt fel az amerikai légierő óriásgépe Ferihegyről. A Lockheed C5 Galaxy ismeretlen probléma miatt szállt le augusztus huszadikán éjszaka a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren, akkor a reptéri tűzoltó és katasztrófavédelmi egységek fogadták a gépet, de úgy tudjuk, nem volt szükség a beavatkozásra.

(fotó: Hardy Mihály)

A gép a 31-es bal küszöb közelében lévő kisebb forgalmi előtéren veszetegelt, ott, ahol az ilyen „nehézsúlyú” vendégek állomásoznak, például a polgári An-124-esek, amelyek időnként meglátogatják a repülőteret.

Feltehetően a Galaxy problémájával függött össze, bár erről sem volt semmiféle információ, hogy a repülőtérre érkezett közben egy másik nagy amerikai szállítógép, ha nem is olyan óriás, mint a Galaxy, egy C-17-es.

Az óriás Ferihegyen<br>(fotó: Kővári László)

Egyes feltételezések szerint cserehajtóművet hozott volna, de az nem valószínű, hogy három nap alatt valóban végre lehetett volna hajtani egy ilyen bonyolult műveletet. Más információk szerint a kényszerleszállás egy tűzjelzés miatt történt, de nem a hajtóműnél, a C-17-es valóban cserealkatrészeket és a cserét végrehajtó műszakiakat hozta.

A titkolódzás azért érthető, mert ebben a relációban Ferihegy nem egyszerűen polgári repülőtér, hanem egyben a NATO katonai kitérőrepülőtere. Sőt, nem is mindig kitérő: emlékezetes például, hogy az Észak-Atlanti Szervezet az 1999-es jugoszláviai konfliktus idején tankerek bázisaként használta a repülőteret.

A két nagy jószág közös fotón: előtérben a C-17-es<br>(fotó: Kővári László)

A mostani felszállás sok repülőbarátot riasztott Budapesten, de csak keveseknek sikerült jó képet készítenie a hatamas gépről. Egyébként a komoly zajhatás azzal is összefügghet, hogy az illető példány a Galaxy régi változata volt, ez a példány sem kevesebb, mint 45 éves: a flotta nagy része már az átépített, modernizált, csendesebb hajtóművekkel repülő C-5M „Super Galaxy”. A régi 75 méter hosszú gép maximális hasznos terhe 122 tonna körüli, a cargo-rész 37 méter hosszú, 4,1 méter magas és 5,8 méter széles, összesen kb. 130 példánya repül, valamennyi az amerikai légierő kötelékében.

A modernizált változat valamivel csendesebb lett volna...

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.