A magyar katonai repülés egykori részesei egyre több helyen állítanak emléket saját múltjuknak, ami persze akár utalás a jelenre is, miközben a történet olykor ellentmondásos: a jövendő veszprémi emlékmű örömteli aktualitása, hogy ismét repülnek nagyjavított Mi-24-esek hazai hadijellel, kicsit szomorkás, hogy Szentkirályszabadja, a forgószárnyas alakulatok aktív bázisaként, már régóta nem működik.

Kaptur József fotói: a német Hind még festésre vár

Tavasszal adtunk hírt az emlékműállítás első fázisáról, az ötletgazdák: Kaptur József, az egykori szentkirályi „Kerecsen” harci helikopter zászlóalj parancsnoka és Gulyás Zoltán dandártábornok voltak, de veszprémi városi vezetők is támogatták a programot. Kiválasztották az alkalmas példányt, ami érdekesmód egy olyan, az egykori kelet-német állományból származó Mi-24-es volt, amely egyébként hazai üzemeltetésben soha nem emelkedett a levegőbe.

Az is eldőlt, hogy a gép emlékműként az első magyarországi „Hind” oldalszámát, a 005-öst kapja, természetesen azzal a „magyar-tarka” festéssel, amit a mi harci helikoptereinken alkalmaztak. Tavasszal a veszprémi Tesco előtti körforgalom volt az emlékmű tervezett helyszíne, ez megváltozott: a Harcihelikopteres emlékek blog friss beszámolója szerint a gép az egykori szentkirályszabadjai reptérre vezető bekötőút mentén lesz felállítva: „az emlékmű talapzata sem lesz olyan robusztus (»kamionálló«) kivitelezésű, mivel nem lesz kitéve a körforgalom veszélyének sem, illetve a helikopter a talapzaton nem behúzott, hanem nyitott futókkal kerül elhelyezésre.”

További új információk: a helikopter éjszakai megvilágítást kap, a menetirány szerinti jobb oldali (félszárnyon elhelyezett) zöld, a baloldali piros és a farok végén elhelyezkedő fehér helyzetfény világítani fog, illetve piros ledes kabinvilágítást kap mind a két fülke, ezek áramellátását a tervek szerint napelemek fogják biztosítani.

– Ami rossz hír – folytatódik a friss bejegyzés – hogy a tervezett decemberi átadás nem fog sikerülni, mivel a gép nincsen még kiállítható állapotban, illetve a kiválasztott ingatlan jogi rendezése is folyamatban van. (Amúgy a helikopteres emlékmű környezetében tervben van egy katonai logisztikai központ megnyitása, és egyszer talán a repülőtér is újra megnyitásra kerülhet, így a helikopter új helyszínen történt elhelyezése egyszer ismételten katonai környezetet biztosíthat az emlékműnek.)

Ilyen lesz az emlékmű: 15 fokban bólint a gép

A gépet most a kecskeméti MH Légijármű Javítóüzemben statikus vizsgálta meg, fontos tudni, hogy milyen erőbehatások érik a helikoptert, „figyelembe kellett venni a felmérésnél azt is, hogy a harcihelikopter 15 fokos bólintási szöggel kerül majd kiállításra, azaz úgy fog tűnni, mintha gyorsításban lenne éppen, így orrterhelést fog kapni”. Közben zajlik a helyzetjelzők kábelezése és ezután festik majd le a sárkányt.

Szerkesztőségünk azt az információt kapta, hogy az emlékmű várhatóan tavasszal lesz avatható: ki kell várni az ingatlanrendezést, és persze meg kell építeni a talapzatot is, ami télen nem végezhető el.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!