A katonai hagyományok ápolói most már Magyarországon is bele-bele szólnak a városképek tervezésébe, amint ez külföldön eléggé elterjedt: hogy csak egy példát mondjunk, Kolozsvár felől Marosvásárhely irányába autózva, Aranyosgyéresnél, az észak-erdélyi autópálya csatlakozásánál láthatjuk, hogy a körforgalmat egy égnek törő Lancer (MiG-21) ékesíti. Magyarországon nemrég Szolnok kapott különleges emlékművet egy Mi-24-es harci helikopter formájában, korábban pedig Kecskemét mellett emeltek egy karcsú 21-est szoborként talapzatra.

(fotók: Harcihelikopteres emlékek blog)

Egy újabb tervre a kezdeményezők hívták fel portálunk figyelmét, a korábbi alkalmakkal ellentétben így viszonylag korai szakaszától kísérhetjük figyelemmel a folyamatot. A helyszín ez alkalommal Veszprém, amely ma is a honi légvédelem központja, de a csapat a Szentkirályszabadján működő, immár civil kezelésbe került bázisreptér pilótáinak, személyzetének is szánja az emlékművet. A program koordinátora Kaptur József, az egykori szentkirályi „Kerecsen” harci helikopter zászlóalj parancsnoka. Ő és Gulyás Zoltán dandártábornok voltak az ötletgazdák, de fontos szerepe van a szükséges anyagiak előteremtésében Porga Gyula polgármesternek és a végrehajtásban Lamos Péter városfejlesztési irodavezetőnek is. A tervek szerint a forgószárnyas behúzott futókkal, robusztus (ütközés- szél- és rongálás-biztos) talapzatra kerül, a legvalószínűbb helyszín a Tesco-körforgalom közepe.

A nyugalmazott alezredes a harci helikopteres hagyományőrzők blogjában beszélt arról is, a honvédség vállalta, adnak egy Mi-24-est és ezt kiállításra alkalmas állapotba hozzák Szolnokon, azaz kiszerelnek belőle minden felesleges alkatrészt, kikönnyítik, és Kecskeméten elvégzik a gép festését is. Az átszállítást is a katonák vállalták, ez körülbelül két hét múlva már meg is történhet. „A gépet amúgy elméletben nem Veszprém városa kapja, hanem az MH 54 Veszprém Radarezred, amelynek feladata lesz a gép állítás utáni karbantartása is. A gyakorlatban természetesen Veszprém városa lesz a turisztikai haszonélvezője az emlékműnek”, tette hozzá Kaptur József.

Arra a kérdésre, hogyan választották ki a talpazatra kerülő gépet, a válasz viszonylag egyszerű: „csak ez az egy gép volt elérhető, és kiállításra alkalmas állapotba hozható. Amúgy az egykori NDK-s Mi-24-est eredetileg a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem kampuszán szerették volna kiállítani, de oda végül egy »tepsi« került” (ez volt a Mi-8-asok egyik honi beceneve). A keletnémetek állományából származó gép színe a Magyar Honvédségnél jelenleg rendszeresített színharmonizáció szerint készül, azaz úgynevezett „magyar-tarka” lesz.

A gépnek oldalszámot is választottak: „a 005-ös Mi-24D-nk volt ugyanis az első harci helikopter hazánkban”, tette hozzá a nyugállományú alezredes. Az eredeti 005-ös már nincs Magyarországon, a kivonása után magánkézbe került, olvasható a blogon, a gépet utoljára hazai földön 2011-benTökölön fotózták, nem túl jó állapotban.

Az átadás várható dátuma december 1. Kaptur József néhány személyes megjegyzéssel zárta az interjút, nagy pillanat volt ismét egy Mi-24-es pilótafülkéjébe ülni, még ha nem is a botkormány mögé, mert azt már kiszerelték. Az egykori alezredes azt is elmesélte, ugyanazzal a mondattal paskolta meg ennek a gépnek a törzsét, mint amivel egykor bevetés előtt köszöntötte a harci helikopterét: „Jól van pacikám, jó repülést, megígérem, hogy vigyázok rád!”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!