Lassan lejár a nagy repülések ideje (kivéve, ha lesz hullám télen), és kezdődik a felkészülés, a tervezés korszaka. De vajon mit terveznek, tervezhetnek a jövő évre a magyar repülősport jövőjét jelentő legígéretesebb fiatal pilóták? Van-e esélyük a mai körülmények között arra, hogy az egyetemista korú vitorlázórepülők egyszer majd tényleg felzárkózzanak a nagy öregek mögé, megszorongassák a felnőtt élmezőnyt? Kétrészes interjúnk Vámosi Miklóssal, a magyar ifjúsági vitorlázórepülő válogatott keret edzőjével készült.

– Hogyan érinti az ifi keretet az az egész világra jellemző tendencia, hogy egyre idősebbek a kezdő növendékek?

– A kérdésben is már szinte benne is van a válasz: hátrányosan. A kisebb létszám kevesebb lehetőséget jelent a válogatásnál. Van továbbá még egy fontos tényező – az egészséges konkurencia. Az egészséges versenyszellem nagyon fontos az egyre jobb eredmények eléréséhez. Kisebb létszámnál ennek a hatása is gyengébb.

Sajnos a vitorlázó-repülés társadalmi presztízsének csökkenése – központi támogatás hiánya, repülőterek bezárása, a repülőklubok anyagi ellehetetlenítése a repülőtér tulajdonosok részéről – sem segíti a fiatalok figyelmének felkeltését a sportágunk iránt. A csökkenő bázis, a csökkenő presztízs jelentősen csökkenti a külső szponzoráció lehetőségeit.

Így legtöbbször „fő szponzorként” marad a szülői háttér, és szerencsés esetben a nevelő repülőklubok szűkös eszköz-támogatása.

– Milyen támogatást kaphat egy-egy klubban egy kezdő, ifjú távrepülő?

– Ahogy az előbb említettem, a klubok lehetőségei meglehetősen szűkösek, de lehetőségeikhez képest támogatják a versenyszerű távrepülést. Az ismereteim sajnos nem terjednek ki az összes klubra, de jellemzően a klub tulajdonában lévő repülőgép kedvezményes bérleti díjával, a szintén klubtulajdonban lévő navigációs adatrögzítők kedvezményes vagy akár ingyenes kölcsönzésével tudnak támogatást adni. Amelyik klubban van tapasztalt és eredményes versenyző, ott a téli felkészülési időszakban előfordulnak a fentieken túl elméleti foglalkozások kifejezetten a versenyszerű távrepülés témájában. Ez is nélkülözhetetlen támogatás.

– A keretfoglalkozások mit tudnak ehhez országos szinten hozzátenni?

– Egyrészt igyekszünk a fiatalok válogatottságának évében esedékes úgynevezett Cat. 1-es világversenyekre koncentrálni, illetve mivel ezek a világbajnokságok kétévente vannak, a köztes évben az arra való felkészülés a fő célunk.

Mivel az ifik még messze nem kész versenyzők, fontos hangsúlyt kap a repüléseik rendszeres értékelése. Szóba kerülnek a felkészülési versenyek, valamint az arra érettek számára az évenként megrendezett Nemzeti Bajnokságra való felkészülés. Ez a felkészülés érinti az adott verseny helyszínének megismerését, a várható távok feladatok felmérését, az egyéni felkészülés mikéntjét, és nem utolsó sorban a verseny előtti közvetlen felkészülést a tárgyi és mentális rákészülést.

– Hogyan lehet összefogni egy ilyen csapatot, amelynek tagjai az ország legkülönbözőbb pontján repülnek?

– Az őszi és téli időszakban hétköznap tartunk foglalkozásokat, jellemzően havonta egyet. A fiatalok vagy budapestiek, vagy itt tanulnak, tehát a hétköznapi időpont a többségnek ideális. Fontos megjegyezni, hogy a foglalkozások minden ifjúsági kórú távrepülő pilóta számára nyilvánosak. Szeretnénk ezzel is minél nagyobb létszámúvá tenni a jövő távrepülőinek táborát.

A repülőszezonban ez kissé nehézkesebb. A 2015-ös négy kerettag és a négy ifi utánpótlás például öt repülőklubban és négy repülőtéren repül. A XXI. század vívmányai szerencsére a kapcsolattartásban nagy segítségünkre vannak.

Az egész szezonban folyó MVK versenyhez feltöltött repülések nyilvánosak, így mint edző hamar látom, ki, hol, milyen távot repült. Ha igény van rá, e-mailben, mobilon meg tudjuk beszélni a legfontosabbakat.

Ezen felül már két éve, hogy a klubom által már évtizedes hagyományként szervezett dunaújvárosi távrepülő táborunkba meghívom a kerettagokat. Ezek az ifik bizony sokszor már követendő példát mutatnak a tudásukkal és teljesítményükkel az idősebb pilótáknak.

A csapat összefogásához tartozik a versenyeken való edzői jelenlét. Természetes, hogy mivel a versenyzők itt egymás legyőzését tartják a fő céljuknak, a nagy közös elemzések – hacsak nem csapatként repülnek együtt – elmaradnak, de egy versenyszám előtti gyors időjárás értelmezés, aktualizálás, indulási taktika megbeszélésnél sokszor közösen keresik meg a jelenlévő edzőt.

– Hogyan foglalkozol a fiatalokkal, mik a legjellemzőbb hibák, amiket elkövetnek?

– A legfontosabb eszközünk, a repülési adatrögzítő által lehetővé tett utólagos elemzés. A közös elemzések során megtanulják a fiatalok, hogy mik azok az adatok, repülési paraméterek, amelyek alapján meg lehet ítélni egy-egy döntés helyességét. Mik azok a helyzetek, amelyek alapján már előre meg lehet hozni bizonyos döntéseket – csökkentve ezzel a rövid idő alatti döntéskényszer okozta szellemi túlterhelődést. Mik azok a jelek, amelyekkel folyamatosan monitorozni lehet az elképzelések helyességét, és mikor kell felülbírálni azokat.

Nehéz kiemelni a hibák közül a legjellemzőbbeket, mert ebben a sportban mindenki követ el hibákat repülés közben, még a világbajnok is. Legfeljebb jóval kevesebbet, mint a többiek.. De talán jellemző hibák az indulási időpont helytelen megítélése, az indulás előtti helyezkedés, a szél hatásának figyelmen kívül hagyása a megrepült kerülő pályákon, a célszerűnél lassabb siklósebesség, valamint a végsiklás pontatlan számítása.

– Mennyire eredményes ez a munka?

– Az egyik nagy eredmény, hogy a közös elemzések hatására a fiatalok egyre gyakrabban, szinte már mindig visszanézik a „távjaikat” és a tanultak szerint elemzik azokat, próbálják az utólag meglátott hibáikat a következő repülésnél kiküszöbölni.

Persze az igazi eredmény a számszerűsíthető eredmény. A 2014-es eredményeink:

A Nemzeti Bajnokságon: a Klub osztályban a kerettagjaink közül Arday Dani – Vámosi Tomi – Kapuy Gabsi, a 2. – 4. – 6. helyet szerezték meg, a 22 induló között.

A Flatland Kupán:

HUN klub osztály: Laktis – Szabó – Endrődi – Varga, 3. – 4. – 6. – 7. hely, 11 induló

FAI klub osztály: Vámosi – Paszternák – Bíró, 2. – 3. – 6. hely, 18 induló

Szabad osztály: Lencsés Peti, 3. hely, 7 induló

MVK sorozatban a teljes értékeléshez szükséges négy számot repült ifi kerettagok:

Vámosi – Arday – Lencsés – Bíró, 10. – 12. – 17. – 61. hely, a 135 induló között

– Milyen továbblépési lehetőséget látsz a most szárnyát bontogató csapat számára?

– A továbblépés a most „kiöregedett” ifik számára az eddig megtanultak folyamatos fejlesztése. A versenyeken természetesen továbbra is együtt repülnek a még ifi korúakkal, megmaradnak így a korábbi barátságok, együttműködések. Biztos vagyok benne, hogy az ifi korból most vagy pár éven belül kiöregedők közül néhányukat hamarosan a felnőtt keret tagjai között üdvözölhetjük.

A mostani kerettagoknak a továbblépés lehetősége a folyamatos fejlődés mellett, a nemzetközi megméretés, elsősorban a világbajnokságokon és egyéb versenyeken való részvétel, és eredmények felmutatásában van.

– Országos szinten szerinted mire számíthatunk az ifiktől?

– Ahogy korábban is, reményeim szerint a következő években is az MVK-ban, a területi- és nemzeti bajnokságokon – elsősorban a FAI Klub kategóriában – megszorongatják, majd maguk mögé utasítják a jelenlegi példaképeiket, a már sokszor bizonyított versenypilótákat.

(Folytatjuk)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!