Néhány éven belül a harmadik fontos típusát kell rövidebb-hosszabb időre korlátoznia az amerikai katonai repülésnek az egyik legveszélyesebb – legrosszabb esetben pilóták és gépek elvesztését okozó – jelenség miatt.

A friss történet: a légierő vezetése átmenetileg felfüggesztette a Luke légibázison állomásozó F-35A harci gépek repülését, miután május első napjai óta nem kevesebb, mint öt alkalommal vették észre a pilóták magukon a hypoxia jeleit.

A hypoxia az agy oxigén-ellátásának valamilyen problémája, amelynek első jelei: könnyű szédülés, orientációs problémák jelentkezése, extrém hideg érzése. A pilóták szerencsére ki lettek képezve a hypoxia tüneteinek felismerésére, és mindegyik alkalommal baleset nélkül sikerült leszállniuk, a gép tartalék oxigénrendszerének a bekapcsolásával.

Luke F-35-ösei: Hill AFB gépeit nem érinti a probléma

Gyanítható, hogy a műszakiak már tudják, milyen technikai hiba okozza a problémát, mert azt is nyilvánosságra hozták, hogy a támaszponton lévő ötvenöt F-35-ösből negyvennyolcat érint az oxigénrendszer hibája, amelyek feltehetően azonos gyártási sorozathoz tartoznak, és várakozások szerint napokon belül feloldják a tilalmat azokra nézve is.

A repülések leállítása csak a Luke-on lévő érintett gépekre vonatkozik, a másik nagy F-35-ös bázis, a Utah állambeli Hill AFB gépein nem voltak ilyen gondok, és az ügy nem befolyásolja az F-35-ösök tervezett bemutatóit Párizsban, a Le Bourget szalonon sem, mert az oda átrepülő gépek is a Hill állományába tartoznak.

Az F-22-esek oxigénellátásának zavara balesetet is okozott

Ugyanakkor a gépet repülő amerikai és külföldi pilóták figyelmeztetést kaptak, hogy az A-modell (a konvencionálisan fel- és leszálló Lightning-változat) repülésekor fokozottan figyeljenek a hypoxia esetleges megjelenésére.

Mint erről portálunk is beszámolt, az amerikai légierő első ötödik generációs harci gépének pilótái 2013-ban szembesültek az oxigénrendszer, mint később kiderült, az egyik szelep hibájával, amelynek kiderítéséig az F-22-es repüléseket is leállítani illetve korlátozni kellett, például csak bizonyos magasságokig volt szabad velük emelkedni, illetve csak bizonyos távolságra volt szabad eltávolodni a bázistól. De a Raptorok esetében a jelenség fellépésének első szakaszában egy pilóta és egy gép odaveszett amiatt, hogy a gép pilótája feltehetően az agy oxigénellátásának csökkenése miatt elvesztette eszméletét. Egyébként mind az F-22, mind az F-35 oxigéngenerátorát a Honeywell gyártja.

T-45 Goshawk: ezekkel hajtják végre a haditengerészet pilótái az első hordozórepüléseket

Legutóbb a haditengerészet kiképző gépeinél, a T-45-ösöknél jelentkezett hasonló probléma. Emiatt a brit Hawkokból fejlesztett, a fedélzeti üzemre tervezett gépek maximum ötezer láb magasságra emelkedhettek, és maximum két g-s manővereket hajthattak végre, majd az egész Goshawk-flottát letiltották.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!