Kemény Lightning-repülés lesz Párizsban!

iho   ·   2017.05.21. 11:15
cim4

„Komoly” műrepüléses bemutatót tart a párizsi szalonon az ötödik generációs új harci gép, az F-35-ös. Mint az előzetesekből kiderül, a „fellépő” az A-változat lesz, vagyis a szárazföldi üzemelésű, konvencionálisan fel- és leszálló változat.

A hír azért számít szenzációnak, mert a gép tavalyi európai bemutatkozásakor, a fairfordi nemzetközi katonai találkozón a gépnek egy másik, B-változata szerepelt, amely remekül demonstrálta a függőleges/rövid fel- és leszállás, lebegés képességét, szépen repült együtt a RAF Vörös Nyilakkal és a másik ötödik generációs típussal, az F-22-essel, gyors és lassú áthúzásokkal és szűk fordulókkal jelezte a gép tulajdonságait, de a manőverező képessége nem volt a bemutató része. Márpedig elég sokan állítják, hogy a gép nem képes olyan különleges mozgásokra, mint amit az ötödik generációs típusoktól elvárnak, igaz, elég sokan állítják ennek ellenkezőjét is, speciel köztük a gép névvel vagy név nélkül nyilatkozó néhány pilótája is.

Párizsban tehát a szupermanőverező képesség lesz a bemutató fókusza, és a Lockheed tervei szerint ez azért komoly válasz lesz a kétkedőknek, akik azt állítják, a típus nem tudja felvenni a versenyt közeli légiharc-manőverek során a negyedik generációs típusokkal sem.

A gépeket hírek szerint a légierő pilótái repülik át Európába, de a Lockheed berepülői hajtják végre a bemutatókat. Két gép érkezik Le Bourget repülőterére, lehet, hogy az egyik a statikus kiállítás része lesz, az egyik a Hill légibázisról, a másik Arizonában, a Luke-ról. Ugyancsak érdekes lesz, hogy az aviatikai vívmányaikra olyannyira büszke franciák a Lightning-II bemutatója után repülnek majd a szalon egén a Dassault Rafale harci géppel. Más érdekes hírek szerint az amerikai légierő bemutató csapata, a Viharmadarak-kötelék a jövőben szintén F-35-ösre váltja az F-16-osait.

Közben még egy érdekes jelentés: mostantól megszűnik az alsó súlykorlátozás. Mint erről többször beszámoltunk, a 74 kilónál könnyebb pilóták esetében „fokozott”, a 61 kilónál könnyebbeknek „megengedhetetlen” kockázatot jelentett a katapultálás a nehéz sisak miatt. A nyaksérülések elkerülése érdekében viszont könnyítettek a sisakon és módosították magát a katapultülést, új panelt alakítottak ki a pilóták feje mögé, súlyválasztó kapcsolót iktattak a rendszerbe, amely könnyű pilóta esetén valamelyest késlelteti a főernyő nyitását.

Korábbi hírek szerint a változtatások tesztelése 2018-ban zárult volna, ezek szerint sikerült ennél gyorsabban megoldani a kérdést, az ülések és a sisakok átalakítása folyamatosan zajlik.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek