Fairfordban az évente megrendezett Air Tattoo Európa legnagyobb repülőnapja. Először a nyugati világrend légierőinek nagy seregszemléje volt, de Varsói Szerződés felbomlása után, a volt szocialista országok, és Oroszország is gyakori vendég volt. A kelet-közép-európai légierők azonban lassan kikoptatják orosz gyártmányú típusaikat, meg persze a Krími Köztársaság Oroszországhoz csatlakozása után, Moszkva fiai nem kívánatos vendégek a nyugati szervezőknek. A nézők vesztenek, de a politika mindent felülír. A nyugati légierők költségvetésében is csökkentek a repülőnapokra szánt összegek, sok esetben a dinamikus bemutatókat felülírta a statikus jelenlét.

Ebben az évben hetven éves az Amerikai Egyesült Államok légiereje, és a fő téma a végre Európába látogató F-35 Lightning II. alacsony érzékelhetőségű vadászbombázó volt. A témába kicsit belerondítottak a németalföldiek, hiszen a késő tavaszi Open Dagen már megjelent két holland F-35A és a képességdemóban kiváló repülést mutattak be. Ennek ellenére az F-22 Raptor, a légierős F-35A és VSTOL tengerészgyalogságnak és a brit flottalégierőnek készülő C változatok, valamint a V-22 Osprey konvertiplánok miatt a szombati jegyek már hónapokkal a rendezvény előtt elfogytak, a pénteki és vasárnapi programokra is óriási tömegek voltak kíváncsiak.

Black Cat – a Brit Királyi haditengerészet bemutató csoportja AW-149 Wildcat helikopterekkel. A képre kattintva galéria nyílik (a szerző felvételei)

Az Air Tatoo-n több száz repülőgép és helikopter vett részt. Dinamikus bemutatókban sem volt hiány, négy F-16-os, több Eurofighter, F/A-18 Superhornet, svéd JAS-39C Gripen brit, olasz, svájci, lengyel bemutató kötelékek, egyetlen keleti repülőtípusként lengyel MiG-29, szállító-repülőgépek repültek. Sajnos a házigazdák büntették a nézőket: egyetlen Tornado Gr4-esük sem emelkedett a levegőbe. Eurofighter/Typhoon viszont több is, brit, olasz és a gyártó gépei is bemutatóztak. Az idő nem kedvezett a programoknak, eső, erős szél, alacsony felhőzet és napsütés váltakozott többször akár egyetlen napon belül. Statikusan is különlegességek vártak a látogatókra, hiszen nem mindennapi látvány volt a Kanadai Légierő CP-140 Aurora (P-3 Orion) vagy az Ausztrál Légierő Airbus MRTT volt, a Japán Önvédelmi Erők Boeing 767-es szállító és tartályrepülőgépe, az új-zélandi Boeing 757-es szállítógép, vagy a díszfestésű Pakisztáni C-130 Hercules. Statikus soron több tucat harci repülőgépet láthattunk Tornado, Eurofighter, F-15, F-16 típusokból. A svéd JAS-39D, két-két Meteor, egy-egy duplazáras SBD bombával, valamint a szárnyak törővégén IRIS-T hőkövető rakétákkal volt felszerelve, és kiállítottak mellette hajók elleni támadórakétát és Reccelie felderítő konténert is. Ezek a fegyverek az MS20 szoftverfrissítéssel elérhetőek hazánknak is, a politika azonban nem vevő a légierőnk fegyverzetének korszerűsítésére. A svéd gép melletti üres hely a mi Griffünknek volt fenntartva, azonban a cikkíró találkozott pénteken a Magyar Légierő hivatalos küldöttségével, és Ugrik Csaba dandártábornokkal, a kecskeméti bázis parancsnokával folytatott rövid beszélgetés során elmondta, idén bár terveztük a statikus bemutatót, végül a szállítógépek javítása/hiánya miatt nem tudtunk kiküldeni repülőgépet.

A dinamikus bemutatók eléggé ziláltak voltak, a török F-16 demó, és a svájci kötelék vasárnap az alacsony felhőalap miatt a levegőbe sem emelkedett. Az F-22 repülése előtt a szokásos amerikai feeling szerint a világon mindenhol bevethető és a föld legjobb vadászrepülőgépét láthatjuk, egyedülálló manőverekkel, amely után vasárnap például két manőver után romlott el a mindent legyőző repülőgép, amelynek műrepülő manővereit egyébként akár a PAK-FA, de a legtöbbet még a 9.12 változatú régi magyar MiG-29 vadászok is bemutatták. Ha már manőverek: a RIAT-on nem engedélyezték az infracsapdavetést (pedig az esős idő miatt sok minden nem gyulladt volna ki) ez sokat rontott több egyébként kiváló demo minőségén, elég csak a lengyel Fulcrum, a holland Apache bemutatóra gondolni. Az F-35B helyből függeszkedése azonban látványos volt, igaz elődtípusa, a Harrier is tudott helyben lebegni, de ez ötödik generáció. Az amerikai gyártású lopakodók több emlékrepülést, Heritage Flightot tartottak, amelyekben közösen repültek, P-51 Mustanggal, vagy Eurofighterekkel és a Red Arrowssal egyaránt.

A bemutatót tartó csapatok között utoljára láttuk a Francia Légierő nukleáris csapásmérő Mirage-2000N Ramex-Delta demóteam repülését, amelynek egyik gépe fekete alapon, amerikai–francia díszfestésben a La Fayette századra emlékeztette a nagyérdeműt. Az egységet átfegyverzik Dassault Rafale típusra. Utóbbi típussal szintén látványos demót repültek.

Az árusok, étkezési lehetőségek a szokásosak voltak, de máshol ritkán lehet kapni eredeti Raptor, vagy F-35 felvarrókat, pólókat, sapkákat valamint pakisztáni, ománi, ausztrál, új-zélandi, vagy japán relikviákat.

Összességében a fairfordi Air Tatoo még mindig nem az, amit öt–tíz éve volt, de ha végre visszatérnek a keleti repülőgépek, akkor ismét az lehet.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!