A bolgár haditengerészet összesen három darab AS565MB Panther két hajtóműves, közepes helikoptert rendelt meg, és ebből vették át most hivatalosan is az első gépet. A helikopterrel a szokásos tengerészeti feladatokat látják majd el: hajók és tengeralattjárók elleni hadviselés, kalózvadászat, humanitárius segélyakciók, kutató-mentő és felderítő repülések. Erre eddig a szovjet eredetű Mil Mi–14 Haze helikoptereket használták, már ameddig volt belőlük repülőképes példány.

Mi–14 Haze: kikoptak a szolgálatból <br>(fotó: militaryphotos.net)

Az első, modern helikoptert a haditengerészet Várna melletti Csajka légitámaszpontján vették át ünnepélyes keretek között. Mint a megjelent, magas rangú vendégek hangsúlyozták: a helikopterekkel a schengeni határvédelmi egyezmény betartását is segítik majd az ország felvételét követően, nem csupán katonai feladatokra alkalmasak.

Üröm az örömben, hogy eredetileg hat Panther megvásárlásáról volt szó, mely a hét Haze-t váltotta volna ki. Ez viszont részben a pénzhiány, részben az Eurocopter és a bolgár fegyveres erők viharos kapcsolata miatt meghiúsult, így a júniusban aláírt megegyezés szerint most már csak három haditengerészeti helikopter átvételéről van szó 2011. végéig. Feltéve, ha sikerül őket időben kifizetni. Ez nem is olyan triviális dolog, hiszen a Bolgár Légierő 2005-ben rendelt nyolc AS532AL Cougar szállító és AS535 harci kutató-mentő helikoptere is az üzlet többszöri újratárgyalása után érkezhetett csak meg az országba.

Bulgár Cougar a levegőben <br>(fotó: wikimedia.org)

Most is rezgett a léc: a három gépre csökkentett üzlethez Anyu Angelov bolgár védelmi miniszter személyes közbenjárására, francia kollégájának, Gerard Longuet-nak segítségére és Olivier Michalon, az Eurocopter európai és közép-ázsiai értékesítésért felelős elnökhelyettesének jóindulatára is szükség volt. S persze arra is, hogy Bulgária egy jelentősebb előleget utaljon át az előző üzlet miatt már igen óvatossá vált gyártónak. Az előleg még hat gépre volt méretezve, de így legalább a Societe Generale számlájára beérkezett összeg fedezte a három gép vételárának igen jelentős részét.

A bolgár kormány ráadásul csak a bankon keresztül tárgyalhatott az Eurocopterrel, mert a szerződést 2005 januárjában Nyikolaj Szvinarov bolgár védelmi miniszter a Societe Generale-lel kötötte meg, nem az Eurocopterrel. Ekkor a hat Panther és a 12 Cougar értékét 358 millió euróban állapították meg. 2010. augusztusáig Bulgária 11 Cougarral lett gazdagabb, viszont a vételárnak csak a 60 százalékát, 240 millió eurót utalt át fedezetként. Ebből az összegből viszont a bank levonhatta minden egyes le nem szállított helikopter értékének 60 százalékát, amennyiben Bulgária nem fizeti ki a teljes vételárat. Bulgária nem fizetett, inkább tárgyalásokat kezdeményezett. A cél: a 12 Cougart kifizetni és a fennmaradó, Panther-részt pedig csökkenteni, amennyire csak lehet.

Az ünnepélyes átvétel pillanatai <br>(fotó: novinite.com)

Az üzlet végül 2011. június 15-én megköttetett, s ehhez hét hónap tárgyalássorozata vezetett – legalábbis Angelov védelmi miniszter kijelentése szerint. Az alapvető ok a gazdasági válság: a bolgár kormány lázasan igyekszik minden olyan fegyverzet-beszerzési üzletet újratárgyalni, melyet még az előző kabinet kötött meg. Akkor még volt pénz: a recesszióba hajló jelenlegi állapotban már nincs. Így például az Alenia Aeronautica is kénytelen volt elfogadni: a 2006-ban rendelt öt C–27J Spartan helyett három gép kerül csak Bulgáriába, s az utolsónak leszállított harmadik gép éppen az újratárgyalások miatt csak március 31-én érkezett meg Szófiába.