Elhaladt a vágányzár előtti utolsó személyszállító vonat az 1882-ben átadott debreceni erdei vasúton. A ma már kizárólag idegenforgalomból élő 760 milliméteres (építésekor még 950 milliméteres) nyomtávolságú kisvasút pályája mára erősen leromlott. Európai Uniós támogatásból a két hónapos vágányzár alatt 1700 méteren teljes al-és felépítménycserét végeznek, itt „c” síneket (34 kilogramm/folyóméter) fektetnek le. További ötezer méteres szakaszon cserélik az aljakat, az ágyazatot, de az eddigi sínek tovább maradnak.

Az utolsó vonat Hármashegyalján

A vonal további részén aljcseréket végeznek, magasperonokkal látják el a megállókat, valamint Debrecen térségében két új megálló is épül. 2012-ben állhat forgalomba el az első két akadálymentesített személykocsi, amely egy Bdax kocsiból, valamint egy nyitott személykocsiból készül. Állomásként tér vissza Sámsoni út megálló-rakodóhely, utóbbi mellékvágányát visszakötik, így keresztezésre is lehet majd használni.

Debrecen végállomás. A tervek szerint a felvételi épületet lebontják, és az állomást is áthelyezik <br> (Hivert Gábor felvételei)

Átépül a hármashegyaljai végállomás is, ahol modern utasváró épül, és elkészül az állomás térvilágítása is. Továbbra is tervezik a vonal visszaépítését a régi nyomvonalon Nyírbéltek irányába, az első öt kilométeres szakasz Nyírmártonfalváig a későbbiekben valósulhat majd meg. Az első vonat a tervek szerint november 15-én indulhat el Debrecen és Hármashegyalja között.