Kínai mozdonyokat terveztet és bérel a Rail Cargo Group

iho   ·   2019.09.11. 15:00
88crrcz

Európában az első, árufuvarozásra optimalizált villany-hibrid mozdonyokat fejleszt a Rail Cargo Hungaria (RCH) számára a kínai CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd. (CRRC ZELC) vállalat. Az erről szóló szerződést Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár és Duan Jielong, Kína magyarországi nagykövetének jelenlétében írták alá a felek – írja a Rail Cargo Hungaria sajtóközleménye.

A világ legnagyobb vasúti járműgyártó társaság leányvállalata azt vállalta, hogy a Rail Cargo Hungaria által megadott paraméterek szerint kifejleszti az árufuvarozási tevékenységet kiszolgáló villany-hibrid üzemű, nulla emissziós tolató- és nagyteljesítményű vontatómozdonyokat, amelyekből két-két járművet 36 hónapon belül elkészít, valamint beszerzi a vonatkozó magyar és nemzetközi engedélyeket. A fejlesztés költségeit teljes egészében a kínai fél viseli. A Rail Cargo Hungaria a megállapodás értelmében négyéves időtartamra bérbe veszi a járműveket, a bérleti szerződés magában foglalja a járművek teljeskörű karbantartásának kiadásait is. Amennyiben a hibrid mozdonyok az elvárt teljesítmény szerint fognak működni, az RCH élhet további bérlési, vagy akár vásárlási opció lehívásának lehetőségével, illetve kedvező feltételekkel rendelhet további 20-20 járművet mindkét típusból.

A tolatógépek jönnek majd Magyarországra – várhatóan a BILK-re. A makettek nem az RCH leendő gépeit mintázzák, azok még nem léteznek (fotók: Vörös Attila)

Mosóczi László rámutatott arra, hogy közlekedéspolitikai jövőképünk szerint 2030-ra a vasút hatékony pályahálózatú, szolgáltatásközpontú és fenntartható lesz. Mindehhez elengedhetetlen olyan eszközállomány, amely költséghatékony, energiatakarékos és környezetkímélő, mint amilyenek ezek az új generációs több üzemmódú vontatómozdonyok. A CRRC ZELC által fejlesztendő vasúti járművek tesztelésére az előkészítés alatt álló hazai vasúti tesztpálya kiváló lehetőséget fog biztosítani a jövőben, elősegítve Magyarország és Kína gazdasági együttműködésének további elmélyítését.

A magyar és kínai előadók egy órán át méltatták a szerződés fontosságát

Dr. Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Igazgatóságának elnöke a szerződés aláírása alkalmából hangsúlyozta, hogy a jelenlegi megállapodással az RCH Európában úttörő lépést tesz a vasúti árufuvarozás jövőjének fenntartható biztosítása érdekében. „Az ágazatban a mi vállalatunk használja majd először a tiszta és rendkívül gazdaságosan üzemeltethető mozdonyokat – folytatta. Ezek az új típusú mozdonyok hatékonyabbak és rugalmasabban bevethetőek lesznek, mint a jelenleg működő legmodernebb megoldások. Előnyei megmutatkoznak az egyes kocsi fuvarozásban, mivel a felsővezeték nélküli iparvágányokon is olcsó és tiszta szolgáltatást nyújtanak. Az Európán átívelő forgalmainkban példát mutatnak a Rail Cargo Group innovatív erejére”.

Hozzátette: az RCH működésében az innováció és a környezettudatosság egymást erősítő motivációk. Fuvarteljesítményével a társaság évente több tízezer kamion közúti közlekedését váltja ki, amivel évi mintegy félmillió tonna üvegházhatású gáztól mentesíti a környezetet.

Aztán aláírták

A tolatómozdonyokkal az RCH Magyarországon lát majd el feladatokat, a vontatómozdonyokat pedig Magyarországon kívül Horvátországban, Szerbiában, Romániában, Macedóniában, Görögországban, valamint Bulgáriában fogja közlekedtetni.

A kifejlesztendő nagy teljesítményű hibrid üzemű vontató villanymozdonyokba és a tolatómozdonyokba szerelt úgynevezett super last mile battery pack lehetővé teszi majd a haladást egyes felsővezetékkel nem rendelkező szakaszokon. Ilyen esetben a közlekedéshez szükséges energiát az akkumulátorokból nyerik a mozdonyok, erre a megoldásra például az iparvágányok jelentős részénél van szükség.

A vonali gépre egyelőre a balkáni országokban számítanak

A fejlesztendő mozdonyok emissziós értéke nulla, azaz semmilyen károsanyagot nem bocsátanak ki. „Mindez különösen fontos a vonatképzések során, amikor jelenleg a rendszerint dízel üzemi tolatómozdony akár több tucat rövid menetben gyakori gyorsításokkal rendezi a nehéz vagonokat, és füsttel árasztja el a rendező pályaudvarok levegőjét. A nemzetközi forgalomban előfordul, hogy egy-egy szakaszon üzemzavar vagy építkezés miatt nem áll rendelkezésre felsővezeték. Ilyenkor a hagyományos villanymozdonyt dízelekre kell lecserélni, ami idő- és anyagi veszteséggel jár a vasútvállalat számára. Ilyen problémákra is megoldást kínál a mai szerződés aláírásával kezdődő fejlesztés” – emelte ki Kotiers Román, az RCH CFO-ja, az Igazgatóság tagja.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek