Konyhanyelven kommandósok... És amivel repülnek...

Kelecsényi István   ·   2016.02.06. 08:45
cim

A statikus bemutató egyik gépe

2016. január 1-jétől a Szolnoki Ittebei Kiss József Helikopterbázison megalakult a 2. Különleges Rendeltetésű ezred. A különleges rendeltetésű katonákat konyhanyelven kommandósoknak nevezik a polgárok. Gyakorlatilag két zászlóalj, a MH88 Könnyű Vegyes és az MH34 Bercsényi László Különleges Műveleti zászlóalj kapott egy közös ezredszintű parancsnokságot és törzset. Az új alakulat parancsnoka Sándor Tamás ezredes.

A rendszerváltás előtt is létezett különleges egységünk, akkor mélységi felderítőknek nevezték őket. 1993-ban a 34. Bercsényi László felderítő zászlóaljból alakult egy ejtőernyős és légiszállítású század, majd később a 88. Légimozgékonyságú zászlóalj. Később az egység kétfelé bomlott, a 88-asok könnyűlövész, a 34-esek felderítő feladatkörben tevékenykedtek, de sok közös pont volt a kiképzésükben, ejtőernyős és búvárképzés, vagy éppen a kéziközelharc-kiképzések. A két egység több esetben közös feladatokat is végrehajtott, például 2005-ben a Magyar Honvédség Tartományi Újjáépítő Csoport 4. váltásában.

Mi-8-as a levegőben

A zászlóaljak közül a 34-es Bercsényi, amely komolyabb nemzetközi elismerést vívott ki az Afganisztáni szerepvállalás keretében, amikor a Különleges Műveleti Kontingens harmadik váltása egy egész tartomány „kommandós egysége” volt. Teljesítményüket mutatja, hogy néhány évvel ezelőtt az Európában állomásozó amerikai különleges műveleti erők parancsnoka Szolnokra utazott, hogy köszönetét fejezze ki a magyar különleges műveletieknek, akik amerikai katonák életét mentették meg egy éles harci szituációban.

Mennyi köze ennek a katonai szervezeti változásnak a repüléshez? Sok. Az alakulat tagjai ejtőernyős kiképzést kapnak, ami nemcsak egyszerű bekötött ugrásból áll Mi-8/17 vagy Antonov AN-2, AN-26-os szállító repülőgépekből, hanem úgynevezett Hi–Lo-ugrásokat is végrehajtanak, nagy magasságból zuhanva szinte az utolsó pillanatban nyitott paplanernyőkkel. Az ezred katonáit kisebb raj és szakaszszintű alegységekben általában légiszállítási képességgel szokták harcba vetni, bár Afganisztánban, sok esetben amerikai HMMVW terepjárókat használtak.

...és egy egykori híres Mi-24-es, Csőrike, végleg a földön

A két zászlóalj megtartja saját hagyományait, tehát a 88. nagyobb akár század kötelékben végrehajtott speciális feladatokat, a 34-esek pedig a Különleges Erők megszokott kis létszámú alegység harcászatát viszi az új alakulatba. Utóbbi szinte teljesen megegyezik az amerikai különlegesek harcászatával. A technika és a nehézfegyveres támogatás, járművek azonban közösek lesznek. A 34-esek amerikanizált egyéni felszerelést használnak, ezt fogják beszerzésekkel ezredszintre fejleszteni. Az egyéni fegyverzet, ruházat mellett, a zászlóaljak a másiktól is ellesnek különböző taktikai fogásokat, és az egész ezred (1200 fős állománytáblával) a tervek szerint gyakorlatilag egy-két év alatt egy amerikai különleges ezred képességi és kiképzettségi szintjén lesz.

Azonban itt jön ismét a repülés. Az amerikai különlegeseknek mindig van légiszárnya (vagyis speciális helikopterei, és támogató repülőeszközei). Akik látták A Sólyom végveszélyben (Black Hawk Down) című 2001-es filmet, azoknak ismerősök a Little Birdnek nevezett felfegyverzett helikopterek, amelyeken a Delta Force katonáit vetették harcba, vagy az UH-60 Black Hawk szállítók, amelyeket szintén fel lehet fegyverezni és a Rangerek, illetve más egységek szállítását végzik.

A finnektől kapott gépek egyike repül...

Léteznek még egyéb, speciális helikopterek is, amelyekkel például a kiemeléseket, vagy a harci kutató mentést végzik. Európában az angliai Mindenhall repülőbázison települnek az amerikai SOC (Special Operation Command) helikopterei és MV-22 konvertiplánjai.

Nos, ez nálunk hiányzik. Sőt maguk a helikopterek hiányoznak. Ezt mutatta a statikus és dinamikus bemutató is. A statikus bemutatón álló két helikopter egy Mi-8T és egy Mi-17-es volt, amelyek valószínűleg nem emelkednek a levegőbe. A dinamikus részben két forgószárnyas, a 3309 oldalszámú a finnektől ingyen kapott Minyo és 3305-ös oldalszámú Mi-8T hajtotta végre a kétszakasznyi különleges mozgatást (amelyet még hat HMMVW-i támogatott).  Nem sokkal több lehet egyáltalán üzemképes, még akkor is, ha két másik helikopter a kutató-mentő szolgálatot látta el. Jelenleg nem egy ezred, még egy század mozgatása is csak az összes működőképes forgószárnyas egyidejű bevetésével lehetséges. A veterán AN-26 szállító repülőgépek gyakorlásra is korlátozottan alkalmasak, éles helyzetben repülő céltáblák.

Gépelhagyás a lehető leggyorsabban...

Az ezredparancsok is elsősorban az egyéni felszerelések egységesítését, a törzsek és a harcászati gondolkodás készség szintű gyakorlását, és minimális fejlesztéseket feltételez (például modernebb páncéltörő rakéták beszerzése). A légi támogató szárny kialakítása várat magára. Váratni is fog, hiszen a forgószárnyas-beszerzés áll, a nagyjavítások, üzemidő-hosszabbítások nyögvenyelősen zajlanak, modernizálásról szó sincs. Az éjjellátó készülékeket készség szintén kezelő különlegeseket például nem tudjuk éjjel a műveleti területre szállítani, mert a Mi-17N éjjellátó készülékkel repülhető helikopterek nagyjavításra várnak. A hajózók is már több éve elvesztették a nehezen megszerzett és 2010-ben élesben bizonyított képességet...

A helikoptertendert többször ígérte, de még nem írta ki a kormányzat

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek