Kulcsátadás, magyar Gripenek a Baltikumban

iho   ·   2015.08.31. 21:15
cim

Múlt héten csütörtökön repült át Kecskemétről a Magyar Légierő négy JAS 39 Gripen harci gépe, ma pedig megtörtént a jelképes kulcsátadás: szeptember elsejétől tehát, a német légierővel együtt adnak készültséget az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis gépei és pilótái.

Mint azt a szolgálat átvételekor tartott ünnepségen Hende Csaba honvédelmi miniszter mondta: „rendkívül fontos pillanat ez a Magyar Honvédség számára, hiszen a légierő egyetlen köteléke sem hagyta el hét évtizede az ország területét, hogy külországi bázison települve, éles küldetést teljesítsen”.

Bevetésre készen, immár Litvániában<br>(fotók: MTI)

A Baltic Air Policing, a Baltikum Légirendészet több éve tartó feladatát azért látják el váltásban a NATO tagállamok, mert Litvánia, Észtország és Lettország nem rendelkezik hangsebesség feletti, teljes körű légtérvédelemre képes repülőgépekkel.

Amióta Oroszország és a NATO viszonya a krími annexió következtében különösen feszültté vált, a nemzetközi kontingensnek megsokasodtak a feladatai, sűrűn riasztják a vadászokat, hogy olykor repülési terv és bejelentkezés nélkül berepülő orosz gépeket „kísérjenek” át a légtéren. Az orosz légierő rendszeresen teszi próbára és nyilván elemzi is a BAP-készültség gyorsaságát, kommunikációját, eljárásait. Vagyis az itteni szolgálat egyáltalán nem jelent rutinfeladatot a résztvevő országoknak.

A magyar Gripenek és pilótáik csatlakozása több éves előkészítő munka után valósulhatott meg, nem egyszerűen a repülési jártasság és a légtérvédelmi eljárások tökéletesítése volt fontos, hanem a gépek üzemeltetési, karbantartási hátterének korrekt biztosítása, a kitelepülő földi kiszolgálás felkészülése is.

Kulcsátadás: jobbszélen a magyar kontingens parancsnoka, Fekete Tamás alezredes

Fontosak voltak a más NATO-országok légierejével az együttműködést segítő gyakorlatok, és az sem véletlen, hogy a kecskeméti pilóták épp most nyáron fejezhették be kiképzésüket és kaptak minősítést légi utántöltés végrehajtására. Tavaly két géppel ismerkedő repüléseket hajtották végre pilótáink a mostani kitelepülés helyszínén.

Miután a tizenkét gépes magyar állományból balesetek következtében két gép kiesett, egy végleg, egy átmenetileg, elterjedtek olyan hírek, hogy hazánk csak két géppel vesz részt a BAP-feladat teljesítésében, de aztán világossá vált, hogy mégiscsak marad a négygépes kontingens. A gépeket és pilótákat azonban időszakonként váltják, vagyis a kecskemétiek valamennyi Gripenje és pilótáinak többsége részt vesz a baltikumi próbán.

Mint arról a távirati iroda beszámolt, a feladatot jelképező kulcsot a magyar kontingens parancsnoka, Fekete Tamás a norvég Ivan Anderson alezredestől és az olasz Vito Cracas ezredestől vette át a litvániai Siauliai bázison. Az olasz Eurofighterek és a norvég F-16-osok után tehát a német Eurofighterek és a magyar Gripenek őrzik a balti légteret, egészen az év végéig.

Balti báziskép: előtérben egy Gripen Pitot-csövét vizsgálja a földi szakember, háttérben egy norvég F-16-os

Juozas Olekas litván védelmi miniszter a magyar kontingens köszöntésekor az ünnepségen így fogalmazott: „Egészen biztos vagyok benne, hogy elegendő alkalmuk akad majd próbára tenni a tudásukat, a saját és a gépeik képességeit.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.