L45H Zittauban

Melles Kristóf   ·   2011.08.04. 14:20
title

A cseh-német-lengyel hármas határ közelségében fekszik a jelenleg huszonnyolcezres Zittau. Ha a vasútjára tekintünk, és vizsgálódásunkat továbbá a személyforgalomra korlátozzuk, akkor is színes kaleidoszkópot láthatunk a szemünk előtt. DB Fernverkehres vonat nem teszi be kerekeit, de a DB Regio komoly vonatokkal szerepel. Megemlítendő például a 612-esekkel kiadott RegionalExpress amely az Óriás-hegységben fekvő Tanvaldot köti össze Drezdával. Ez a kapcsolat csak a hétvégeken él, de Zittauig hétközben is eljutnak a szász fővárosból érkező vonatok. Ezt a szolgáltatást egészíti ki a mindenütt megálló személyvonat, amely félórával hosszabb menetidőt produkál a jórészt egyvágányú pályán Drezda–Zittau között (majd két óra). Itt véget is ér a DB vonatok felsorolása, mert Görlitz–Zittau között már a második magán üzemeltető dolgozik a regionális forgalom tartományi felelősségi körbe utalása óta. A Veolia-csoportba tartozó Lausitzbahnt ugyanis 2008-ban az Ostdeutsche Eisenbahngesellschaft váltotta, amely a Benex (Hamburger Hochbahn és International Public Partnerships leányvállalat) és a Prignitzer Eisenbahn ( Arriva Németország, de tavaly óta az FS tulajdonú Netinera csoport tagja) közös cége. A Netinera csoport más úton-módon is jelen van: egyedüli üzemeltetője a 2010.decembere óta működő Trilex-vonatoknak, amelyek Zittaut Libereccel (korábban DB Regio, ČD, és Sächsisch-Böhmischen Eisenbahngesellschaft vonatai járták), illetve Seifhennersdorffal (ČD, SBE) kötik össze.

Német billenőszekrényes vonat a csehországi Tanvaldban. Szombat-vasárnap két vonatpárral átszállásmentesen Drezdából. A hét minden napján vannak Liberecig hosszabbított vonatok is<br>(fotó: Radziol)

Részlet a Zweckverband Oberlausitz-Niederschlesien térképből. Látható a zittaui csomópont, de további érdekességeket is felfedezhetünk. Például a Zittau–Liberec vasútvonal mielőtt Csehországba átlépne, belemetsz Lengyelországba, és így az ott lévő pálya a a PKP pályavasúti részlegéhez tartozik. Északabbra Krzewina Zgorzeleckánál pedig új fejlemény, hogy lengyelek is vonatra szállhatnak Zittau vagy Görlitz felé, hiszen a megállóhely korábban csak Ostritz irányából, a Neissén keresztül volt megközelíthető

Az állomás még további egzotikumot is rejt: A Zittau-Jonsdorf kisvasutat, amelyet az önkormányzati hátterű Sächsisch-Oberlausitzer Eisenbahngesellschaft működtet. A vasút Bertsdorfnál elágazik, és fut tovább egyrészt Kurort Oybin, másrészt Kurort Jonsdorf felé. A nyári menetrend szerint bertsdorfi pedig csatlakozó vonatokkal üzemelnek, ezért gyakran szolgál hálás fotótémával az egyszerre kicsühögő két gőzvontatású szerelvény.

Jelzőőr biztosítja a járműtelepre tartó személyvonati szerelvény útját<br>(fotó: Jan de Vries)

Szászországban vagyunk, hat gőzmozdony áll rendelkezésre a 99.73-76 sorozatból, ezek a két világháború között készültek a kisvasutakra öt kapcsolt kerékpárral, de a középsőkön az ívbeállás könnyítésére már nincsen nyomkarima. Továbbá még két gőzmozdony tagja régebbi sorozatoknak. Érdekesség a dízelek között is akad: 1938-as motorkocsi a mindennapi forgalomban. A bautzeni Busch gyárban készült motorkocsi sorozat utolsó hírmondója, amelynek konstrukciós sebessége 65 kilométer per óra.  A három társa 1945-ben Lengyelországba került, és a ’70-es években selejtezték is őket.  A motorkocsi a drezdai Közlekedési Múzeum tulajdona, a SOEG-en kölcsönben van.

137 322 a motorkocsi pályszáma. 2007 óta újra üzemképes állapotban kápráztatja el a kisvasútbarátokat<br>(fotó: Der Reichsbahner)

A járműparkot kiegészíti még egy L30H dízelmozdony a romániai FAUR-tól. Sajnos ez utóbbi gép már csak lélekben képes erre: üzemképtelen lett, és nem akarják megjavítani. Erősebb testvérét szeretnék üzembe állítani: a Gyermekvasútról és Nyíregyházáról is ismerős L45H-t. A tolatószolgálat mellett ugyanis a vonali tartalékosságot is rábízzák. Itt kőkemény fiskális érveket hallhatunk: gőzmozdonyt tartalékban tartani, annyit jelent, hogy gőzben kell tartani. A 2011-es évtől azonban komoly spórolásra fogják a vasutakat, hiszen csökken a tartományi támogatás, így több értelme van annak, ha egy könnyen beindítható dízel adja a tartalékszolgálatot gőzös helyett. A SOEG természetesen azt ígéri, hogy nem fogja hagyni leromlani a gőzöseit,  tehát ritka lesz a személyvonat L45H-val.

A 2009-es megérkezés után az ex-vásárhelyi gép<br>(fotó: André Hohlfeld)

Benndorfban, megújulás közben<fotó: SOEG)

A használtan beszerzett dízelmozdonyt remotorizálják. A gőzmozdony-felújítással is foglalkozó benndorfi MaLoWaban újul meg a gép, 600 kilowattos új motorral. A mozdony a kisvasut.hu információi szerint Marosvásárhelyen kezdte életútját, CFR 87 0029-6 pályaszámon. 2009 folyamán érkezett Zittauba, minden valószínűség szerint Rügen szigetéről. Az ára és a felújítás összesen 300000 euró volt ( körülbelül 81 millió forint), de az összeg felét a helyi közlekedési szövetség fedezte. Érdekes és tanulságos, hogy a gépre nem kell külön dízelmozdony-vezetői engedély, hanem csak típusátképzést kapnak a SOEG vezérei. A nagyközönség augusztus ötödikén ismerkedhet majd meg a mozdonnyal Zittauban a Historik Mobil rendezvénysorozat keretében.

Kapcsolódó hírek