Bekövetkezett az, ami lehet, hogy várható volt, de a légiközlekedés számára az egyik legsúlyosabb fejlemény, Trump elnök bejelentette, március 13-án éjféltől (helyi idő vagy GMT? Ha helyi, akkor keleti vagy nyugati part?) az Egyesült Államok harminc napra lezárja határait Európa előtt. A tilalom valamennyi európai államra érvényes – kivéve az Egyesült Királyságot (noha ott is vannak koronavírusos fertőzöttek), és a Schengeni övezeten kívüli uniós államokat.

A tilalom természetesen a légiközlekedést blokkolja elsősorban, bár nyilván a hajózás számára is meghatározó. A világ legforgalmasabb légi útvonalai Észak-Amerika és Európa között húzódnak, az érintett járatok száma napi 560, az érintett légitársaságoké negyven, a legtöbb, mintegy kétszáz járatot a három nagy amerikai cég, az American, a United és a Delta kell, hogy leállítsa. A Lufthansa napi hatvan járatát nem indíthatja el, az Air France 37-et, a KLM és a Swiss is erősen érintett. Viszont lehetséges, hogy az Amerikába igyekvő utasok a kivételes helyzetet élvező brit repülőterekről próbálnak majd az USA-ba repülni, de szóba jöhet a Schengenbe be nem lépett Románia és Bulgária is.

(fotó: American Airlines)

A szakértők most már végképp nem a SARS-járványhoz, hanem a szeptember 11.-i támadások utáni bénultsághoz hasonlítják a mostani helyzetet. Gyakorlatilag valamennyi jelentős légitársaság a kapacitása drasztikus csökkentéséről beszél. A Lufthansa háromezer járat leállításáról beszél, a Norwegian hálózata 15 százalékának leállításáról, az amerikai nagy társaságok részvényei keményen zuhantak Trump bejelentése után.

A Korean az a nagyobb légicég, amelynek a jelek szerint a túlélése vált kérdésessé, mint ahogy ezt Woo Kee Hong vezérigazgató is kénytelen volt elismerni, hozzátéve, hogy ez a járvány elhúzódása esetén fenyeget. A légitársaság kapacitása nyolcvan százalékát kénytelen lecsökkenteni, a 145 gépes flottából százat vonnak ki, reményeik szerint ideiglenesen.

(fotó: Korean Airlines)

A Lufthansához, Koreanhoz és a China Southernhez hasonlóan az ausztrál Qantas is bejelentette, hogy a földön tartja legnagyobb utasszállítóit, az A380-asokat. A típus messze legnagyobb üzemeltetője, az Emirates egyelőre nem közölt pontos adatot, annyit tudni, hogy a Kínába irányuló járatok leállása miatt „néhány” A380-asát leparkoltatta, kérdés, hogy az amerikai blokk hogyan hat a továbbiakban akár az Emirates forgalmára, akár a többi, nagy interkontinentális hálózatot fenntartó légitársaságra.

Egy jó hír: nem tudni, pontosan mikor, de leállhatnak az úgynevezett szellem-járatok. Noha korábban ezt a kérést elutasították az uniós illetékesek, a Bizottság mégis úgy döntött, felfüggeszti a 80/20 százalékos slot-rendeletet, ami előírja, hogy a drága pénzen vásárolt résidőket, amelyeket a járatai számára kötnek le a légitársaságok, csak akkor tarthatják meg, ha a megállapodott járatok nyolcvan százalékát ténylegesen lerepülik.

Az elmúlt hetekben ezért kényszerültek Európa-szerte olykor szinte vagy teljesen üres gépekkel is repülni a légicégek vagyis hogy ne veszítsék el a normális forgalom helyreállításáig az értékes repülési lehetőségeket a fontos repülőterekre.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!