A vasúti pályákhoz használt betonaljak bizonyos idő elteltével – a technológia részeként – cserére szorulnak, de nem csak az innen származó hulladékkal kell számolniuk a környezetvédelmi szakembereknek, hanem a nagy cementtartalmú betontermék előállítása során is jelentős légszennyező anyag kerül kibocsátásra. Már több cég fejlesztett ki olyan vasbeton-keresztaljakat, amelyek beépített szenzorokkal érzékelik a pályaállapotokat, az anyag minőségének romlását, és ezzel segítik eldönteni, hogy az adott pályaszakasz keresztaljai meddig használhatók biztonságosan. Az olasz Greenrail azonban ezen is túl ment.

A Greenrail keresztalj<br>(képek forrása: greenrailgroup.com)

A Greenrail keresztaljak egyesítik a betonból és a kompozit anyagból készült keresztaljak előnyeit. Gerincüket egy vasbeton váz alkotja, amelyet azonban újrahasznosított műanyag és gumi keverékéből vonnak be. A másodlagos felhasználásnak köszönhetően egy kilométer vágányban (ezerhatszázhetven keresztaljban) harmincöt tonna kommunális hulladék és újabb harmincöt tonna használt gumiabroncs kerül újrahasznosításra, ráadásul a rugalmas külső buroknak köszönhetően ezek a keresztaljak csökkentik a vasúti közlekedés által keltett zajt és rezgéseket is. A leendő gyártó ráadásul ötvenéves élettartalmat ígér termékére.

Ez már önmagában is okos megoldás, de a java most jön: a tizenöt vagy huszonöt tonna tengelyterhelésre alkalmas keresztaljakat a gyártó több változatban kínálja majd, ha befejeződött a fejlesztés. A Greenrail Solar a burkolatába helyezett napelemekkel kilométerenként akár hatszáz kilowatt-órányi energiát képes majd termelni. A Greenrail LinkBox a napelemeken túl a távközlési és biztosítóberendezések jeleinek továbbítására alkalmas adatátviteli rendszereket rejt majd magában. A Greenrail Piezo apró áramfejlesztőkkel fog rendelkezni, amelyek a vonatok elhaladásakor aktivizálódnak és termelnek energiát a pályadiagnosztikához.

A projekt, amelyet az Európai Unió Horizont 2020 programja keretében is támogatnak, azt tűzte ki céljául, hogy az infrastruktúra-üzemeltető RFI még az idén engedélyezze a termékek használatát az olasz vasúti hálózaton, melyet követően tető alá hoznák a gyártó üzemet is. Mindenesetre a 250 km/óra vagy annál nagyobb sebességű közlekedésre épített pályákhoz is alkalmas Greenrail keresztaljak technológiáját százhuszonkettő országban levédték.

A szolárpaneles keresztalj

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!