Motor nélkül az Andok felett, 2700 kilométer

Ugrósdy Márton   ·   2014.01.12. 09:00
cim

2700 kilométer lett a tavaly teljesített leghosszabb távrepülés vitorlázógéppel: ezt az eredményt Jim Payne, a korábban általunk már bemutatott Perlan Project pilótája érte el még december 29-én Argentínában. Bár a világrekord nem volt veszélyben, a veterán amerikai pilóta nagyon komoly eredményeket ért el dél-amerikai túrája során.

A Perlan számára létfontosságúak ezek a kutatások, hiszen a repülés örömén és persze az Online Contestben való győzelmen kívül az Andok hullámainak felfedezése a magassági világrekord szempontjából is fontos. Éppen ezért járnak rendszeresen a hullámrepülés igazi nagyágyúi Argentínába, ugyanis az Andok több ezer kilométeres, nagyjából az óceáni szélre merőleges gerincei kiváló körülményeket biztosítanak a hosszú repülésekhez és a rekordok megdöntéséhez.

Payne, aki „hétköznaponként” az Egyesült Államokban, a nyugati parton található Sierra Nevadában gyűjti a kilométereket, rendszeresen ellátogat Argentínába. A programot nagyban segíti az is, hogy Dennis Tito, az első űrturista és civilben milliomos is támogatja a terveket, most is az ő segítségének köszönhetően került gép és ember az Andok lábaihoz. Tito belépése azért is örömteli, mert Steve Fosset halála óta nem volt olyan nagy vagyonnal rendelkező szponzor, aki a rekordok megdöntését a vitorlázórepülés fejlődését pénzzel is jelentősen támogatni tudta volna.

Payne most is Tito gépével, egy DG1001M típusú kétüléses vitorlázógéppel vágott neki az Andoknak. Ez a gép húszméteres fesztávú, ívelőlap nélküli, de felszállómotoros szerkezet. A motor, amit a kellő magasság elérésekor leállítás után a gép törzsébe teljesen vissza lehet húzni, elsősorban azért fontos, mert nagy szabadságot ad a pilótának a felszálláshoz: így nem kell ugyanis vontatógépet szerezni, ami a magasba húzná a vitorlázót. Ez a szabadság pedig létfontosságú Argentína távoli vidékein, ahol a távrepülésnek hatalmas perspektívái vannak, de a földi kiszolgáláson még van mit fejleszteni.

A hegyek között ráadásul a leszállóterep is kevés, így a repülés biztonságát is nagyban növeli egy olyan motor, amivel gond esetén vissza lehet térni a repülőtérre. A kétüléses gép azért fontos, mert így a 14 órás repülés alatt meg lehet osztani a munkaterhelést, egy helyi másodpilóta pedig a rádiózást is megkönnyíti, ugyanis a hullámrepülés átlagos magasságában már lehet találkozni a közforgalmú gépekkel is. Gondot egyedül csak az jelent, hogy az DG nem ívelőlapos: így igazán nagy sebességgel nem lehet közlekedni vele, ami a nappali órák korlátozott száma miatt csökkenti a maximálisan kirepülhető táv hosszúságát.

Bár utólag visszanézve Payne összes repülése könnyűnek látszik, valójában a helyzet egészen más: a 120 kilométeres szél, a hideg és a légiirányítók gondoskodnak róla, hogy a 13–15 órás repülések során mindig legyen valami dolga a pilótának.

Korán is kell kelni: mivel minden nappali óra aranyat ér (hiszen éjjel a vitorlázórepülés nem engedélyezett), egy 2700 kilométeres távhoz pedig már napfelkeltekor ki kell érni a repülőtérre, hogy amikor már törvényesen is nappal van, máris a levegőbe lehessen emelkedni. A szél is kiszámíthatatlan: bár az előrejelzések alapján lehet valami fogalma a pilótának arról, mire számítson, a pontos viszonyok mindig csak a levegőben derülnek ki, és attól függenek, hogy éppen hol van a jetstream legerősebb része, hol fúj a leggyorsabban a szél.

A 2700-as távnak már az elején kiderült, hogy az eredetileg tervezett fordulópontokat nem lehet majd elérni, ezért inkább az időjárás határozta meg, hogy északra és délre mennyire megy el majd a gép. Amikor gyengült a szél és eltűntek a hullámfelhők, Payne visszafordult délnek, ezt az irányt is csak addig tartották, amíg az idő erős volt.

A második körben viszont már erősödött a szél, ezért az eredetileg tervezett északi fordulót, a Domuyo vulkánt elérték. Hazafelé inkább csak az érkezési repülőtéren szemerkélő eső okozott gondot, a leszállás után pedig a gratulációk jöttek, hiszen ez volt az Online Contest történetének legnagyobb pontszámot hozó repülése.

Payne nem pihent az újévben sem: rögtön az év első napján egy 2130 kilométeres távot immár egyedül teljesítve megszerezte a 2000 kilométeres FAI-diplomát.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.