Nem csökkenthetik tetszőleges mértékben a légitársaságok az üléssorok közötti távolságot azért, hogy minél több utassal repüljenek a gépek. Ez ugyanis a repülő kiürítését veszélyezteti vészhelyzetekben. A döntést az Egyesült Államokban hozták, bízunk benne, Európába is hamar „eljut”.

Az Amerikában is folyamatosan csökkenő üléssortávolság problémáját egy a légiutasok jogaiért küzdő szervezet vitte bíróság elé. A szervezet szerint az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Irányító Hatósága (FAA) tévesen jár el, amikor az üléssortávot kényelmi, és nem biztonsági szempontból szabályozza. Az ítélet kimondja, hogy az FAA idejétmúlt vagy irreleváns tanulmányokra támaszkodva nem hajlandó a biztonsági szempontokat előbbre sorolni a kényelmieknél, ezért újra kell gondolniuk a „heringjelenség” kialakulásának okait.

A gépek ülései közötti távolság csökkentése nemcsak az európai fapados cégek üzleti fogásai között található meg, az amerikai légitársaságok is előszeretettel élnek vele. A The Guardian negatív példaként felhozza a Spirit Airlines esetét a társaság gépein az üléstávolság csak hetvenegy centiméter, ami tényleg a kényelmes utazás határán mozgó érték.

A döntés épp „jókor jött”: az American Airlines épp megrendelt volna jó pár Boeing 737-est, ahol a sortáv csak hetvennégy centiméter lett volna, de erről most letettek, és visszatértek az eredeti, hetvenhat centis távolsághoz. Egy másik civil szervezet szerint az ülések szélessége is lassú, de folyamatos zsugorodáson ment keresztül az idők során, a kezdeti negyvenhétről elérve a negyvenhárom centimétert.

A bíró az ítéletében azt is megjegyezte, hogy a csökkenéssel párhuzamosan az amerikaiak egyre kövérebbek lettek – ennél politikailag korrektebben fogalmazott, persze –, épp ezért az ülések még inkább kisebbnek tűnnek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!