Rosszul lett utaskísérők, alvó pilóták

iho   ·   2016.05.26. 13:45
delta-f-16-735x413_cim

Rájár a rúd a személyzetekre... A Lufthansa-csoporthoz tartozó Eurowings két gépén is történt az elmúlt napokban olyan incidens, ami a gépen szolgálatot teljesítőket érintette.

A társaság egyik A330-200-asa a thaiföldi Phuketből repült Köln/Bonn repülőtere felé, amikor a gép másodpilótája „munkaképtelenné vált”. Hogy ez közelebbről mit jelentett, rosszullétet, esetleg ájulást, az eddigi jelentések nem tartalmazzák, mindenesetre a gép a kapitány irányításával rendben leszállt a célrepülőtéren.

Mivel az esetet először a francia hatóság, a BEA jelentette, elképzelhető, hogy a rosszullét a gép útjának a vége felé következhetett be, amikor a járat délkelet felől közelítette a német légteret, és valószínűleg nem volt már értelme közbülső leszállásnak a célrepülőtér helyett.

A másodpilóta további sorsáról nem tudunk, mint ahogy annak a két légutaskísérőnek az állapotáról sincs további információ, akik ugyancsak a Eurowings egyik járatán lettek rosszul. A Köln/Bonn repülőtérről Velence felé tartó A320-as pilótái egészségügyi vészhelyzetet jelentettek és a gép Stuttgartban leszállt. A gép ezután a földön maradt, és csak 22 óra elteltével állt vissza a forgalomba, az utasokat egy másik 320-as vitte tovább, a késés mintegy tíz óra volt.

(fotó: Eric Salard, Wikimedia)

Hogy az eredeti gépet miért kellett ilyen hosszan a földön tartani, arról sincs adat, az egyik kézenfekvő feltételezés, hogy először meg kellett szabadítani az utasszállítókat a légiutaskísérők rosszullétének következményeitől, vagyis alapos takarítás után lehetett csak a 320-ast ismét használni. De lehet, hogy valamiféle műszaki problémát kellett megoldani a gépen.

Mint ezt portálunkon is többször megírtuk, néhány éve intenzíven foglalkoznak a társaságok, a hatóságok és a gyártók is azzal a problémával, hogy a hajtóművektől elvezetett levegő, amellyel a túlnyomást fenntartják és amellyel a kondirendszert működtetik, ritka esetben, valamilyen szivárgás miatt, a hajtóműben lévő olajjal, illetve annak gázaival keveredik, ami veszélyes anyagokat is tartalmazhat – a kérdés az, milyen koncentrációban. Ha egyszerre a személyzet két tagja is rosszul lesz, – miközben a német hatóság is vizsgálja az ügyet – az elképzelhetővé teszi, hogy ilyen esetről van szó, tehát nem takarítani kellett a gépet, hanem a hajtóműnél kellett megszüntetni valami olyan hibát, ami miatt veszélyes gázok kerültek a kabin légterébe.

Az eddigi jelentések szerint viszont semmiféle ilyen vagy más egészségügyi problémáról nem volt szó abban a furcsa esetben, ami a napokban Görögország fölött történt: a Delta légitársaság egyik Boeing 767-400-as szélestörzsű gépe a németországi Frankfurtból tartott Kuvait felé, amikor Albánia felől úgy lépett be a görög légtérbe, hogy a személyzet nem vette fel a kapcsolatot a görög irányítással.

Miután a légiforgalmi irányítás hiába próbált kommunikálni a géppel, a görög hatóságok a légierő közbelépéséről döntöttek, Santorinitől délre két F-16-os harci gép fogta be a 767-est. A géppel végül a légtérbe való belépés után negyven perccel sikerült kapcsolatba lépni, az F-16-osok visszatértek bázisukra, az utasszállító folytatta útját, és leszállt a célrepülőtéren.

Az amerikai sajtóban ugyanakkor megjelent más információ is az incidensről, aminek az volt a lényege, hogy a pilóták egyszerűen elaludtak volna, és ezért nem válaszoltak a rádióhívásokra. Mögöttük az utaskabinban addig nem tudtak semmiről, amíg a két F-16-os meg nem jelent a gép mellett. A harci gépek közeledtére az utasok hívták fel a kabinszemélyzet figyelmét, a légiutaskísérők pedig csak a pilótafülke ajtaján dörömbölve tudták felébreszteni a pilótákat. A görög katonai repülők mindeközben állítólag látták is, hogy a 767-es pilótái alszanak a kormányok mögött.

A légitársaság a maga részéről a közleményében csak annyit jelentett be, hogy a gép a görög irányítás frekvenciájára történő áttérés közben elvesztette a kapcsolatot, majd a kapcsolat helyreállt, de a gép nem tért le a repülési tervben kijelölt útvonalról A netes hozzászólók szerint azonban a csaknem negyven perces kihagyás a kommunikációban nem lehetett egyszerűen mondjuk a frekvencia eltévesztésének következménye, ehhez tényleg az kellett, hogy a pilóták semmiről se vegyenek tudomást.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek