Az Airbus Helicopters első modernizált EC135 T3/P3 helikoptere az Aiut Alpin Dolomites magashegyi mentőszervezetnél áll szolgálatba. Hasonló típust választott nyári tenderén a Országos Mentőszolgálat is, hangzik az európai gyártó szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleménye.

Az Aiut Alpin Dolomites szolgálata számára igen hasznosak az Airbus Helicopters sokoldalú EC135 legújabb változatának fejlesztései. Ezek közül a legfontosabb a teljesítmény-tartalék, amellyel megnövelhették a repülésbiztonsági és manőverezési határértékeket; a javított repülési tulajdonságok magashegyi és magas hőmérsékletű környezetben, és a 2980 kilogrammra emelt maximális felszálló tömegre érvényesek.

A modernizált EC135-ös két változatban is beszerezhető a beépített hajtóművek szerint: vagy mint EC135 T3-as a Turbomeca Arrius 2B2 „Plus” hajtóművekkel, vagy mint EC135 P3 a Pratt & Whitney Canada PWC 206B3 hajtóművekkel.

– Az EC135 T3/P3 az Airbus Helicopters erős elkötelezettségét mutatja abban, hogy folyamatosan javítsa termékeit, tovább növelje annak a helikoptercsaládnak a képességeit, amely világszerte komoly referenciával rendelkezik a légimentő-szolgálatoknál, a rendvédelmi erőknél, és más kritikus feladatkörökben – mondta Wolfgang Schoder, az EC135-öst Donauwörth-i ipari központjában építő Airbus Helicopters Germany elnöke.

Az Aiut Alpin Dolomites önkéntes hegyimentő szolgálat, amely évenként 700 légi bevetést hajt végre, gyakran nagyon nehéz és veszélyes körülmények között, az EC135 T3-as konfigurációt választotta. A szervezet jelenleg egy EC135 T2-est használ, amelyet sokszor meredek hegyoldalakon, a Dolomitok síterepein vetnek be. Az Aiut Alpin Dolomites ugyanakkor olyan speciális eseményeknél is felkérést kap sürgősségi és mentőfeladatokra, mint az autóversenyek.

– Az EC135 T3 továbbfejlesztett képességei rendkívül meggyőzőek – mondta Raffel Kostner, az Aiut Alpin Dolomites egyik alapítója az új helikopter bemutató repülése után. – A gép rengeteg teljesítmény-tartalékot biztosít a mentőalakulatoknak, és javultak a paraméterei a nagy magasságban végrehajtott bevetéseknél, amelyek a szolgálatunk tevékenységének fontos elemei.

Az EC135 T3 fejlesztései a nagyobb főrotortól és a modernizált szoftverrel működő digitális hajtóművezérléstől (FADEC) az integrált avionikáig terjednek, beleértve a navigációt és a kommunikációs rendszert. A látható változások közé tartozik, hogy már nincs szükség a vízszintes vezérsíkot lezáró lapidomokra, amelyeket a korábbi EC135-ösökre szereltek, átalakították a hajtóművek beömlőit és új, kisméretű faroktartó ütközésvédőt használnak a gépen.

Az Aiut Dolomites EC135 T3-asait az Airbus Helicopters új, opcionálisan rendelhető padlózatával szerelték fel, amelyet a sürgősségi mentőfeladatokra alakítottak ki, és amely szükségtelenné teszi a második padlóréteget, ezzel pedig súlyt takarít meg.

Időközben a gyártó bejelentette, hogy hat EC145 T2-est vásárolt az Airbus kéthajtóműves EC145-ös helikopercsaládjából Észak-Rajna-Vesztfália rendőrsége. A helikopterek leszállítását 2016-17-re tervezik, a gépeket felszerelik a feladatokhoz szükséges infra- és nappali kamerákkal, kommunikációs és adatcsere-berendezésekkel. A típus rendvédelmi verziójának Németorszárgban a Baden-Württenberg tartományi rendőrsége volt a kibocsájtója, egy évvel ezelőtt ugyancsak hatgépes rendeléssel.

Az Airbus Helicopters csaknem 1200 EC135-öst adott át vásárlóinak szerte a földön, amelyek mostanáig több mint 3 millió órát repültek.  A teljes flotta egynegyedét használják légimentő feladatkörben.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!