A Szolnoki Helikopterbázison adták át az Oroszországban nagyjavított négy Mi-17 közepes szállítóhelikoptert a Rubik Ernő Helikopter Zászlóaljnak. Ez a tény nagyon örvendetes esemény, hiszen a nagyjavítás előtt mindössze egyetlen, a 701-es oldalszámú Mi-17 szállítóhelikopter volt bevethető, repülhető állapotban, mellette az Oroszországból a Szolár Kft. által nagyjavítás után használtan vásárolt három, katonai rádióval és navigációs eszközökkel átalakított polgári Mi-8T, egy ősöreg, minimális repülési idővel rendelkező „iraki” Mi-8T, és egy Finnországból ingyen kapott Mi-8 alkotta a közepes szállító helikopter fegyvernem bevethető maximális mennyiségét. Ez összesen egyetlen Mi-17 és öt Mi-8 helikopter.

(a szerző fotói)

A kiképzési repüléseken kívül, a szállító, VIP szállító, a speciális erők bevetési gyakorlatainak támogatása mellett, a helikopterekkel folyamatosan kutató-mentő feladatot ellátását kellett biztosítani két helikopterrel. Az elégtelen mennyiségű helikopter következtében 2011-től 2017 közepéig sok esetben más feladat, illetve javítási, karbantartási igények miatt a kutató-mentő szolgálat is szünetelt az ország egyik felén. Egyetlen forgószárnyas sem rendelkezett éjjeli bevetési lehetőséggel. Az utolsó nagyjavítások a szocialista kormány idején, 2009-ben voltak, akárcsak a modernizálás.

Azóta a helikopteres fegyvernem elvesztette a harcihelikopter-képességet, valamint az NVG éjjeli bevetési képességet. Utóbbi még az Orbán-kormányok előtt korszerűsített két – 703 és 705 oldalszámú – helikopter leállításával szűnt meg, pedig előtte fél évvel a Kolontári és Devecseri katasztrófa során éjjeli bevetésekkel közel másfél tucat ember életét mentették meg velük.

A legutóbbi dunai árvíz idején, már több helikopter már csak „politikailag” bevethető állapotban hordozta a homokzsákokat, a hajózók felsőbb parancsra repültek a gyakorlatilag lejárt üzemidejű forgószárnyasokkal. Az elégtelen mennyiségű helikopter miatt katonák és polgári lakosok százait kellett behívni homokzsákokat cipelni a gátakra, szinte a fél ország dolgozott, pedig egyetlen helikopter egyetlen teheremeléssel több, mint 3 tonna homokzsákot tudott volna a megfelelő helyre szállítani és lerakni. A kutató-mentő szolgálat sem tud éjjel működni hazánkban éjjellátó képesség nélküli forgószárnyasokkal.

Simicskó István hadügyér kinevezése után felgyorsultak a helikopteres fegyvernem helyreállítására tett intézkedések. Először a mentők által leadott két AS-350B Ecureil könnyűhelikopter érkezett meg Szolnokra, amellyel elsősorban VIP szállításokat végeznek, majd 3,9 milliárd forintért indított közbeszerzést a honvédség a hat éve leállított négy Mi-17 helikopterének nagyjavítására.

A tenderre több külföldi cég jelentkezett, de végül a novoszibirszki gyártó Rosvertol nyerte meg az üzletet. Rossz nyelvek szerint valahogy a cseh LOM vagy éppen a szlovákok nem rendelkeztek a megfelelő dokumentumok mindegyikével, arra az időpontra, amelyre be kellett adni a pályázatokat. A dokumentumokat a Rosvertolnak kellett volna biztosítani a „konkurenciának”.

A négy helikopter közül a 703 és 705 Mi-17N az előző modernizáció eredményeként éjszaka és rossz időjárási körülmények között is képes feladatot végrehajtani, a 702 és 704 oldalszámú maradt csak nappali bevethetőségű. Az embargó miatt még egy nagyobb teljesítményű csörlőt, vagy a két korlátozott képességű forgószárnyasnak még éjjellátó szemüveggel kompatibilis, analóg műszercserét, illetve a fülke éjjellátó kompatibilis festését sem rendelte meg a Honvédség.

Az átadási ünnepségen részt vett több helyi politikus mellett Dr. Orosz Zoltán vezérőrnagy, az ÖHP parancsnokhelyettese, és Sáfár Albert dandártábornok, az ÖHP Légi haderőnem főnöke. Simicskó István honvédelmi miniszter átadta a helikopterek formulárjait Dr. Koller József ezredes bázisparancsoknak. Mindketten kitértek arra a tényre, hogy a helikopterek hét évig, illetve 2000 repült óráig képesek szolgálni honvédséget.

Az ünnepségen elhangzott, hogy az ötödik Mi-17-es, a 701-es oldalszámú, szeptemberben követi társait és kerül nagyjavításra. Az ünnepségen statikus bemutató után, néhány perces repülést is végrehajtottak két nagyjavított Minyóval és köszöntötték a katonai ejtőernyős világbajnokságon csapat és egyéni harmadik helyet szerzett katonai válogatottat.

Senki nem tudja előre látni a jövőt. A szállító helikoptereknek esetlegesen háborús területen is repülniük kell, biztosítani a földi erők támogatását. A hajózókat a testükön hordott egyéni védőfelszerelésen kívül jelenleg a Mi-17-eseken semmi nem védi. A Rosvertol akár kiegészítő páncélzatot, akár aktív és passzív ellentevékenység rendszereket is tudott volna a helikopterekbe építeni, de az embargó miatt ez nem volt lehetséges. Az embargó, amit az EU írt elő, ellenkezik a nemzeti, a NATO és éppen az EU harccsoport képességének növelésével, tehát gyakorlatilag saját magunknak okozunk kárt a betartásával. Más, ennél kevésbé fontos kérdésekben a magyar kormány kötelezettségszegési eljárásokig, bíróságokig elment, néhány tucat műszer, infracsapdavető, éjjellátó felszerelés beépítését viszont nem vállalta, még a hajózók védelmében sem.

Hasonló eszközöket, rendszereket a csehek, lengyelek, szlovákok, ukránok is be tudtak volna építeni a forgószárnyasokba és nagyjavították volna a helikoptereket, csak a magyar kormány tenderkiírása nem preferálta a modernizációt, és ezért is nyert a Rosvertol.

Lehetőség van a MJ Légijármű Javítóüzem keretén belül is páncélzat és a hőkövető rakéták elleni védelem beépítésére, erre az üzem képes, ahogy honlapján is olvasható. A honlapon kívüli referenciájuk kiváló, mivel ott építették be az An-26 típusú repülőgépnek a vállról indítható rakéták elleni infracsapdás védelmét, ez a típus rendszeresen szerepet vállalt az iraki kontingens szállítási feladataiban.

Az európai közbeszerzési oldalon, a TED-en már olvasható a közel öt éve leállított Mi-24P és V helikopterekre kiírt nagyjavítási tender. Ennek kiírása az eredetileg csak nappali bevethetőségű típushoz szintén nem tartalmaz semmilyen modernizációt, tehát mondhatni ismét a Rosvertol számára kedvező pályázatot fogalmazott meg az ajánlatkérő.

Itt van még egy probléma, hogy a Sz-5 nem irányított rakétákon és a beépített géppuskán, gépágyún kívül a rendkívül fontos páncéltörő képesség szintén elveszett, mivel a 9M114 Sturm (AT-6 Spiral) rakétákat üzemidejük lejártával kivonta a hadrendből a Honvédség, még a dokumentációjukat is selejtezte. Kérdés, hogy van-e kormányzati szándék a képesség felélesztésére. A problémát bonyolítja, hogy az oroszok, a kérdéses rakéta sorozatgyártását már befejezték, bár még készleteik lehetnek, helyette az indítórendszerrel kompatibilis, de hatékonyabb, modernebb 9M120 Ataka (AT-9 Spiral2) is rendelkezésünkre állna, az embargó némi lazábban vétele esetén.

A biztos, hogy a jelenlegi helikopteres nagyjavítások, akár a Mi-17 akár Mi-24 esetében, csak katasztrófa-elhárításra és gyakorlásra alkalmas helikoptereket eredményeznek, tényleges harci körülmények között a forgószárnyasok, a szállított személyzet és katonák túlélési esélye rendkívül csekély.

Fontos lenne tehát, hogy egyrészt az embargó ellenére a helikopterek modernizálásával a következő 7 évre, a nyugati helikopterek cseréje előtt is harcképes, bevethető és megfelelő nappal és éjjel egyaránt használható forgószárnyasokkal láthassák el a szolgálatukat a szolnoki hajózók és műszakiak, esküjük alapján, hazánk védelmét.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!