A meglehetősen titokzatosnak tűnő katasztrófa tavaly történt Namíbiában: mint beszámoltunk róla, egy Embraer 190-es regionális utasszállító, amely a LAM Mozambique Maputo–Luanda-járatát repülte, jó időjárási körülmények között, utazómagasságról váratlanul nagyon gyors süllyedésbe kezdett, majd a légiforgalmi irányítás elvesztette a géppel a kapcsolatot. Miután néhány téves hír jelent meg arról, hogy az E-jet valahol Botswana vagy Namíbia határmenti régiójában kényszerleszállt, a gép roncsait végül a Bwabwata Nemzeti Parkban találták meg, a huszonnyolc utas és a hat fős személyzet életét vesztette.

(fotók, ábrák: DAAI)

A namíbiai hatóság néhány napja kiadott nem végleges jelentése szerint a gép 38 ezer láb utazómagasságon repült, amikor a műszerfalon a magasság-beállítást először 4288, majd 1888, végül 592 lábra tekerték. A robotpilóta üzemmódját magasságtartásról magasságváltásra kapcsolták. Ezután lekapcsolódott a tolóerő-automata, és lekapcsolódott az egyik kondirendszer, de miután egyik változást sem követte a jelzőrendszer riasztása, a vizsgálók szerint ez azt jelentette, hogy a kapcsolások szándékosak voltak.

Mindez történt úgy, hogy a pilótafülke hangrögzítőjének tanúsága szerint a kapitány egyedül volt a fülkében, a másodpilóta percekkel korábban kiment a mellékhelyiségbe. (A rögzítőket az NTSB segítségével értékelték.)

A tolóerő-automatát a kapitány a süllyedés megkezdése után ismét bekapcsolta, ezért a gázkarok a magasságváltozás beállításának megfelelően alapra húztak, aztán a pilóta ismét bekapcsolta az automatát, egy idő után ismét előre tolta a gázkarokat, majd ismét alapra húzta vissza.

A repülési adatrögzítő szerint a süllyedés megkezdése és a radarkapcsolat elvesztése között 6 perc 42 másodperc telt el, ezután 15 másodperccel történt a becsapódás. A pilóta közben többször állított a sebességen is, a gép süllyedés közben 330 csomóra gyorsult, emiatt megszólaltak az overspeed-jelzések. A földközelségjelző először 5150 láb tengerszint feletti magasságon, a felszín felett 2010 lábon aktiválódott.

A vizsgálók a közbülső jelentés általános szabályai szerint még nem vontak le konklúziókat, csak a tényeket rögzítették, de kevés tény kérdőjelezi meg azt a baleset után nem sokkal már felmerült gyanút, hogy a repülés a gép kapitányának szándékos ténykedése következtében torkollott katasztrófába.  Ezt támasztja alá az is, hogy a gép fedélzetéről nem hangzott el vészjelzés, és a gép rendszereiben, szerkezetében semmiféle hibát, zuhanás előtti problémát nem találtak. Viszont a hangrögzítő több ízben megörökített olyan zajokat, amelyek arról árulkodnak, hogy a másodpilóta megpróbált visszajutni a pilótafülkébe.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!