Ebben az évben a Szlovák Nemzetközi Repülő Fesztivált és a budaörsi repülőnapot egy időpontban rendezték meg. Sok hazánkfia, aki modern harci repülőgépeket szeretett volna megtekinteni a szliácsi repülőnapot választotta. Valóságos kis népvándorlás indult északi szomszédunk MiG-29-fészkébe.

(a szerző felvételei)

Idén a nagyobb érdeklődést talán Szlovákia F-16V beszerzési döntése is indukálta, sokan azt hitték, ebben az évben láthatják utoljára a Nagyvasat. A MiG-29 flotta maradéka azonban még évekig szolgálatban marad, az amerikai gyártósor költözés közben van, hiszen Fort Worth-ben már az F-35 gyártása folyik, tehát két-három év, amíg az első szlovák Viperek megérkezhetnek.

A statikus és dinamikus soron nem volt érezhető, hogy ekkora beszerzés történt, hiszen bár UH-60M helikopterek és az F-16V is amerikai fegyverrendszer, ennek ellenére az USAF nem tisztelte meg a repülőnapot. Statikus soron a Török Légierő két F-4 Phantom harci repülőgépe volt különlegesség, mellettük olasz és osztrák Eurofighterek, M346-os, lengyel F-16, spanyol F/A-18A+ cseh és magyar Gripen volt többek között látható. Hazánk a 44-es oldalszámú kétüléses Deltát küldte a statikus bemutatóra.

A szlovákok az újonnan beszerzett C-27J szállító repülőgépeik és UH-60M helikoptereik mellett régebbi MiG-29 és L-39CM, L-410 repülőgépeiket és MI-17 helikoptereiket is kiállították.

A dinamikus programban a száz éve megalakult Csehszlovák Légierőre emlékeztek, ennek emlékére sok kis közös „balbo”, vagyis repülőkötelék repült át a beton felett. Két MiG-29 és JAS-39 kísérte a szlovákok, illetve a csehek A319 kormánygépét. Helikopterekből két új UH-60M kísérte a Mi-17 SAR forgószárnyasát.

A szlovákok két nem dedikáltan csapatszállító kormányrepülőgépe, az A319 és a Fokker 100-as külön kis dinamikus bemutatót is tartott. A szlovákok harci repülőgépekből jelenleg nem állnak valami fényesen, öt-hat Fulcrum lehet repülőképes, ezért a kormánygép kíséretét például készültségi vadászrepülőgépek kísérték R-60M rakétákkal felfegyverezve. A csehek is hoztak helikopterbemutatót, egy Mi-24 és egy Mi-17 helikopterük közös demója látványosra sikeredett. A lengyelek szintén repültek Hind bemutatót, amely teljesen más stílusú volt cseh testvéréhez képest. A belgák A-109-es helikoptere infracsapdaszórással és mozgékonysággal ellensúlyozta páncélozatlanságát. A szlovákok forgószárnyassal ejtőernyősöket is ugrattak.

A politikai nézetkülönbségek a repülőnapon is megmutatkoztak, hiszen SIAD-on évenként az résztvevő országok zászlóin kívül az Európai Unió és a NATO nagyméretű zászlójával is ugranak büszkén jelezve, hogy ezen szövetségek tagjai, nálunk a nemzetiszínű lobogón kívül már a legutolsó repülőnap óta nem láttunk szövetségi zászlókat.

Ebben az évben két motoros kötelék is repült, az egyik a légcsavaros Exra-300 - Jordán Sólymok, (Royal Jordanian Falcons) a másik a Francia Őrjárat (Patruille de France) Alpha Jet gyakorló-repülőgépekkel. A vitorlázó repülőgép kategóriában pedig az Ocsovai Pásztorok (Blanikokkal) kápráztatták el ismét a nézőket.

A harci repülőgép kategóriában a spanyol F/A-18A+Hornet-demó minden igényt kielégített, hasonlóan az infracsapdákat is használó cseh JAS-39C Gripen és a lengyel F-16C Tiger bemutatókhoz.

Különleges esemény volt a Luftwaffe PANAVIA P200 Tornado bemutatója. A német légierőnek nincs külön demója, az 51. Immelmann repülőezred (Luftwaffenschwader) hajózói repültek a csapásmérő-repülőgéppel. Az egész csak néhány áthúzásból állt, amely közül teljes szárnynyilazású és leszállási konfigurációs beton feletti átrepülés is szerepelt.

A szlovákok bemutatópilótája a rendezvény előtt lebetegedett, így műrepülés helyett taktikai demót mutatott be a hazaiak két Fulcrumján repülő veterán pilóta, méghozzá jófélét. Itt is volt infracsapdázás, bár ezt nehezen lehetett látni. Az időjárás szombaton kegyes volt abban a tekintetben, hogy előzetes előrejelzésekhez képest nem volt özönvíz, helyette néha teljesen napos volt az idő, bár néha koraesti sötétséget hozó nehéz, sötétszürke fellegek vonultak a repülőtér felett. Ez a szutykos időjárás sok esetben nehezítette a fényképezést.

Magyar részvevő is akadt, hiszen Veres Zoli MXS repülőgépével már évek óta úgy hozzátartozik a szlovák repülőnaphoz, mint a MiG-29-esek. Ebben az évben František Pytlík szlovák műrepülőpilóta is repült Extra 330-assal, szintén szép bemutatót hajtva végre.

Veterán repülőgépeket is lehetett látni a levegőben. A csehek MiG-15UTI-ja és a szlovákok L-29 Delfinje mellett egy T-6 Texan is szépen repült. A Red Bull B-25J Mitchell bombázója ezúttal az F-4U Corsairral géppárban tartott bemutatót. Aktív szolgálatban van, de veterán gépnek is számít a Svéd Légierő SAAB-105-ös repülőgépe amely Sk60 típusjelzéssel áll szolgálatban, napjainkban is.

Összességében sok-sok néző nézte végig a SIAF szombati repülőnapját és reméljük, 2019-ben is vendégül látják a nagyérdeműt északi szomszédaink, és ismét ki lehet látogatni egy jókedvű repülőnapra Szliácsra. (Azért jó lenne, ha a dátumok 2019-ben nem esnének egybe... – a szerk.)

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!