Németországban idén tizennégy helyszínen tartották meg a Szövetségi Véderő Bundeswehr Napját. Ilyenkor megnyílnak a kaszárnyák, gyakorlóterek és repülőbázisok kapui, és némely tengerészeti támaszponton lévő hadihajókat is meg lehet tekinteni.

A Légierő ebben az évben a fassbergi helikopteres, a nordholzi haditengerészeti-repülő és jageli Tornado-bázison várta az érdeklődőket. A Bundeswehr-nap előtti csütörtökön és pénteken spotternapokat tartottak.

A Jageli Tornado támaszpont az észak-németországi Schleswig tartományban található. 1916 óta repülőtér, 1934-től harci repülők bázisa volt. A haditengerészeti repülők használták 1993-ig a bázist, majd az 51. Immelmann harcászati ezred települt Jagelbe.

Az Immelmann harcászati repülőezred (Tatiktisches Luftwaffengeschwader 51) jogelődje az AG 51 felderítőezrednek (Aufklandrungsgeschwader 51), amely a haditengerészeti légierő állományába tartozott. Az egység RF-4E Phantom II. harci repülőgépekkel volt felszerelve, majd átfegyverezték őket Tornado ECR repülőgépekre. Az ECR speciális változata volt a Tornadóknak, elektronikai lefogás, felderítés volt a fő feladatköre. Az első változat, amelyet radarok ellen bevethető AGM-88 HARM rakétákkal szereltek fel. A német Tornadók felszerelésébe tartozik az izraeli Reccelite felderítőkonténer, amelyet egyébként a JAS-39 Gripen harci repülőgépekhez is integráltak.

Az AG.51-et feloszlatása után (a felderítő, és járőr légcsavaros repülőgépeken kívül az összes nagysebességű harci repülőgépet kivonták a Marine Fligerek állományából) alakult meg az 51. harcászati repülőezred.

A Tornadokat természetesen már modernizálták, és jelenlegi nevük MRCA PA-200 Tornado. A jelenlegi változatokat az 51. Immelmann, és a 33. harcászati repülőezred repüli (utóbbiak Büchelben települnek).

A spotternapra előzetes regisztráció és tíz euró befizetése után körülbelül ezer fő mehetett be. A tíz eurót gyakorlatilag visszakaptuk, hiszen ingyenes buszjárat vitte át a résztvevőket a repülőbázisra, ott elkerített helyen lehetett fényképezni a guruló, fel- és leszálló repülőgépeket, helikoptereket. Mindenki kapott egy, az alkalomra kiadott speciális felvarrót, sapkát, termoszt, elemlámpát, tollat és a relikviákat tartalmazó tornazsákszerűséget. Büfé, ajándékbolt, és mellékhelyiségek is rendelkezésre álltak.

A Luftwaffe CH-53G helikoptere és Eurofighter vadászrepülőgépe két ízben is demót repült a spotterek részére, a házigazdák négy Tornado repülőgépe is több formációban bemutatózott a közönség előtt. A négy Tornado más és más függesztménnyel repült. Az egyik például légi utántöltésre készen, utántöltő konténerrel és póttartályokkal, a másik SEAD (vagyis légvédelem-lefogó) HARM rakétákkal fegyverezve, a harmadik hagyományos felderítő konfigurációban. Egy példány díszfestésű volt, a függőleges vezérsíkon Immelmann képével, aki az első világháború híres pilótája volt, és nevét egy harcászati manőverrel őrizte meg a repülőszakma.

Az amerikai gyártmányú CH-53G Németország légierejének nehéz szállítóhelikoptere. Kiválasztásánál egyik fő szempont volt, hogy képes belső térben is hordozni a Wiesel könnyű deszant gépjármű családot. A helikoptereket hazai javítóbázison, Diepholzban nagyjavitják, de pörög már a váltótípus beszerzésének előkészítő folyamata.

A CH-53G mellett más forgószárnyasok is repültek, így objektív-végre kerülhetett a német H-145M többcélú általános helikopter (amelyből hazánk is beszerzett 20 példányt), és az NH-90 helikopter szárazföldi TTH változata. Ha már NH-90, a német flotta is beszerezte a NFH tengerészeti változatot, amelyet angolul Sea Lionként rendszeresítenek. A flotta parancsnoksága tájékoztatása szerint nem lesz németesítve a helikopter neve, mert az emlékeztetne az Anglia megszállására kidolgozott, de meg nem valósult hadműveletre.

A spotterek örömére a német repülőkön kívül Csehországból egy L-159ALCA könnyű csapásmérő és hazánkból a 44-es oldalszámú Gripen Delta érkezett, amelyek a Bundeswehr-napon statikus kiállításon vettek részt. Support-repülőgépként érkezett majd néhány óra múlva indult cseh részről egy C-235 szállító repülőgép, tőlünk pedig a 406-os Ancsa leszállását és hazaindulását lehetett fotózni.

Az Olasz Légierő, a Reggiana Aeronautica két Tornadót küldött, amelyek landoltak a jageli betonon. Egyikük demót repült volna a szombati Bundeswerh napon. A repülőbázis felett átrepült a Német Haditengerészeti Repülők P-8 Orion járőrrepülőgépe.

Az oldtimer repülőket képviselte a Wiesbadenből átrepülő DC-3/C-47 Skytrain/Dakota repülőgépekből álló hatgépes kötelék. A veterán repülőgépek áthúztak a bázis felett, majd leszálltak. Tankolás és némi pihenés után ismét a levegőbe emelkedtek és Nordholz irányába távoztak a légtérből.

A napsütéses időt kora délután felhős időjárás váltotta. A spotternapot 17 órakor zárták a szervezők. Tervek szerint szombaton a nyílt napon is ott lettünk volna, azonban szombaton már elérte Németország északnyugati részét a nedves időjárási front, így a szakadó esőben nem mentünk ki a bázisra, ahol gyakorlatilag az ítéletidő elmosta a repülőprogramokat, így a hangárokon túl csak a statikus bemutatón ázó repülőeszközöket lehetett megtekinteni.

* *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!