Idén már hatodik alkalommal rendezték meg a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Várostervezési Napok elnevezésű, ötnapos mérnökversenyét. A verseny történelme során először nemcsak a Műegyetemről jelentkeztek hallgatók, hanem a Budapesti Corvinus Egyetemről, valamint a Szent István Egyetemről is. Az eseményen építő-, építész-, közlekedésmérnök, valamint tájépítész és településmérnök hallgatók vettek részt, öt-hatfős vegyes csapatokat alkotva. Összesen negyvenhárom egyetemista, azaz nyolc csapat vett részt a versenyen.

A győztes pályamunka néhány képe<br>(forrás: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem)

Minden évben egy budapesti, jelenleg problémás csomópont, tér, terület koncepcionális újragondolásáról, valamint a különböző szakterületek közti kommunikáció elősegítéséről szól ez az öt nap. Idén a helyszínt illetően a szervezők választása az Erzsébet híd budai hídfőjénél található Döbrentei térre esett, hiszen az jelenleg funkció nélküli, elhagyatott, tulajdonképpen egy autópálya-csomópont a város szívében.

Az átgondolásra szánt helyszínt csak a csütörtöki megnyitón tudták meg a versenyzők, majd Aczél Péter, az I. kerület volt főépítésze, illetve Gombos Márk, a Budapest Főváros Városépítészeti Kft. munkatársa ismertették a Döbrentei tér, illetve a Tabán történetét, a jelenlegi problémáit, kiindulási alapot adva ezzel a tervezéshez.

A tér problémái többek között, hogy a leromlott állagú, funkció nélküli területnek megszűnt a kapcsolata a Dunával, a Tabán kihasználatlan, valamint hiányzik a felvezetés a Budai vár irányába. (Pedig a Várbazár felújítása befejeződött, így ismét forgalomvonzó területnek számít.)

A csapatok a pénteki helyszíni bejárás alkalmával szemügyre vehették a jelenlegi állapotokat, majd megkezdődött a műhelymunka. A versenyzők a hétvégi műhelymunka alatt a szakma lelkes képviselőivel konzultálhattak ötleteikről, majd hétfőn, a zárónapon prezentálniuk kellett kigondolt koncepciójukat.

A versenyzők a közlekedés átszervezésekor jelentős forgalomcsökkenéssel számoltak, amit a dugódíj várható bevezetésével és az M0-s körgyűrű megépítésével indokoltak. Többségük a jelenlegi hat sávos Erzsébet-hídon négyre szűkítené a közúti forgalmat, a felszabaduló területen pedig kerékpáros és szélesebb gyalogos sávot alakítana ki. Az autós forgalom várható csökkenésére a Krisztina út és Attila út egyesítésével, valamint kétszer egysávos utak kialakításával reagálnának, de sokan eljátszottak a rakpart részleges vagy teljes felszabadításának, a Rudas fürdő előtti zöldövezet, „Duna-korzó” kialakításának a lehetőségével is.

A közösségi közlekedés átszervezésekor alapvető kritériumként határozták meg az akadálymentesítést, a felesleges felüljárók elbontását, valamint az átszállási pontok centralizálását. Több csapat a buszok helyett új villamosvonalakat alakítana ki, ezzel is erősítve az észak–déli és kelet–nyugati közlekedési tengelyt.

A versenyzők a tér új arculatának kialakításakor a turisták mellett a budapestiekre is gondoltak. Kiemelt szempont volt a terület szociális funkcióinak erősítése, zöldinfrastruktúra növelése, újbóli összekapcsolása a Dunával. Infopark, kávéház, játszótér, sportpálya, szabadtéri mozi, a vár déli bejáratának megnyitása, sétálóutca és parkoló kialakítása, sikló, libegő és egyéb kötélpályák létesítése – néhány ötlet egy egyszerre pezsgő és mégis családias városi közterülethez.

A zsűri – Ekés András elnök, Városkutatás Kft.; Mándoki Péter egyetemi docens, BME KJK Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék; Bocz Péter egyetemi docens, BME ÉMK Út és Vasútépítési Tanszék; Gresó György, TriGránit Fejlesztési Zrt.; Pap Zsigmond, BKK Tömegközlekedési Divízió – a prezentációk, illetve az elkészített tablók, makettek alapján, műszaki, ingatlanfejlesztési szempontokat is figyelembe véve döntött. Az első díjat végül a Gyimesi Levente Zsombor, Miskolczi Lilla, Oláh Péter Ciprián, Lehotai Bence Gábor, Lakner Lóránd László, Vadász Dániel Pál összeállítású csapat nyerte el.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!