A Fátyol-vízeséshez utazóknak fel sem tűnik talán a Tófalusi-völgybe kiágazó valamikori vágány helye, pedig ez a mellékvonalnak tűnő szakasz hosszabb volt, mint a mai Szilvásváradi Erdei Vasút, egy siklópálya segítségével az egész Bükk-fennsíkot átszelte.

1908-ban lovag Wessely Károly az erdőbirtokán kitermelt fa könnyebb, gyorsabb elszállítására vasútüzem létesítésébe kezdett, a szükséges engedélyezés és építések után a következő évben, 1909. január 15-én indulhattak meg a teherszállító szerelvények – utasforgalomról természetesen ekkor még szó sem esett. A Tófalusi-völgy végén facsúszdát, a fennsíkon lóvasúti pályát építettek.

A kisvasút nyomvonala a húszas években megjelent turistatérképen

Az első világháború után megnövekedett a középhegységek erdejében termelt faanyagra az igény – a trianoni békediktátum következtében az országot ipari fával ellátó erdőségek jó része a határokon kívülre került. A szilvásváradi vasutat a Bükk erdeiben kitermelt faanyag a feketesári talpfaüzembe szállítása miatt korszerűsítették: 1920-21-ben megépült a Kukucsó-völgyi vasút, és a fennsíkra vezető új siklópálya. A Kukucsó-hegytől az Olasz-kapun és a Virágos-sáron át Őserdőig tartó vonalat megtartották 600 milliméter nyomtávúnak.

600 milliméter nyomtávú gőzmozdonyt szállítanak a fennsíkra a siklópályán

A sikló felső állomásánál (az archív képek forrása: kisvasut.hu)

1948-ban államosították ezt az erdei vasutat is, és a fennsíkon új pálya épült. A cikkünkben tárgyalt vonalat felszámolták, az új pálya az Olasz-kapu előtt, Bánkút irányába kanyarodott, már 760 milliméter nyomtávval. A faáru szállítása itt még a hatvanas években is működött, az utolsó vonat 1967-ben gördült a síneken.

Az Olasz-kapu, ahol a fennsíkot elérte a vasútvonal. Ma már nyomát sem látni

Több mint hatvan éve nem jár erre vonat, a murvával burkolt turistaúton mégis könnyen kivehetők a talpfák nyomai

Töltés az Őserdő mellett

A völgyfejeket elegáns ívekkel kerülgette a vasúti pálya, amely a fennsík déli pereméig vezetett (a szerző felvételei)

Érdekesség, hogy ugyan a siklópálya említése nélkül, de például Rockenbauer Pál 1979-ben forgatott Másfél millió lépés Magyarországon című filmjében is felbukkant a Bükk-fennsík országút helyett kisvasúttal helyettesítésének ötlete, ami azonban – sok más elképzeléshez hasonlóan – ötlet is maradt.