Vonattal az ártéren

iho/vasút   ·   2011.11.10. 07:30
00

A gemenci erdő egy, a megszokott környezethez ragaszkodó kalocsai érseknek köszönheti létét. Az egyházi főméltóság ugyan nem zárkózott el a Duna szabályozásától (a mai nemzeti park jó része az érsekség birtoka volt), de ragaszkodott hozzá, hogy a töltés az árterület külső peremén emelkedjen. Így is történtek érdekességek a folyó kiegyenesítésekor: az erős paprikáról híres Bogyiszló úgy találta magát hirtelenjében a Duna másik partján, hogy egy kavics nem sok, annyit sem tettek odébb a faluban.

Az erdőgazdaság kisvasútját az ötvenes években, a kitermelt faanyag elszállítására, több kisebb szakaszban építették. Az ártéri viszonyok miatt különösebb pályaépítéssel nem volt értelme foglalkozni, az évi egy-két elöntést bele is kalkulálták a vasútüzem működésébe. 1966-ban a különálló vonalak egyesítésével jött létre a ma ismert gemenci kisvasút, a személyszállítás is ebben az évben indult Pörböly és Bárányfok között. Az utóbbi évek nagy árvizei ismét megrongálták a vasutat, az idei szárazság ellenére is csak különvonattal lehet a teljes vonalon közlekedni, a menetrend szerinti szerelvények Pörböly–Keselyűs között járnak.

Indulásra készen a „felfűtött” – ez esetben a fogalom csak a személykocsira vonatkozik – szerelvény Pörbölyön<br>A képre kattintva fotógalériánkat láthatják<br>(Kadocsa Gyula felvételei)

Kapcsolódó hírek