Ne feledjük el az S91-es már a tervezés során úgy készült, hogy szinte bárhol gyártani lehessen. Ne kelljen hozzá komoly gyártósor, buszfényező üzem, stb. Ha bárhol egy megfelelő méretű csarnok, aknával vagy emelővel rendelkezésre áll, akkor ott is gyártható legyen. Gyakorlatilag „lego-kockákból” készülnek a buszok.


Az egyik elkészült kocsi (fotó: Molitus)

Mielőtt az S91-esek lábon (azaz saját erejükből) elhagynák, az országot igen hosszú utat járnak be itthon is. A kocsik alvázai a győri Rába csarnokában készülnek, majd a budapesti Lanta műhelyében kezdenek testet ölteni. Ez utóbbi helyen hegesztik az alvázhoz az oldal-, tető-, homlok- és hátfalvázakat. Ezek után a kocsitesteket a Balaton-felvidéken található Pécselyre szállítják, ahol a készre szerelés történik. Itt járt nemrég az Omnibusz is, ahol újra kiderült, valóban járműalkatrész-gyártó nagyhatalom vagyunk, igaz egyáltalán nem tudunk róla.

A pécselyi Carbon Composites Kft. (CC) egy régi MgTsz (Mezőgazdasági termelőszövetkezet) telephelyén (Pécsely Klára-pusztán) rendezkedett be és eleinte hajókat (főként balatoni vitorlásokat) kezdtek felújítani és gyártani. Később a NABI Compobus programjában vettek részt, hisz a Compobus nagy hasonlóságot mutat a vitorlások felépítésével. Ezért adott volt, hogy a járműiparban is van keresni valója a kicsiny hazai vállalkozásnak. A cég napjainkra tökélyre fejlesztette a karbon, üvegszál és kevlár erősítésű  műanyagelmek gyártását. Így a NABI-n, a volt Egyedin kívül beszállítói a Mercedes-Benznek, az MAN-nek, a Red Bullnak, a Volkswagennek és számos más nagyvállalatnak. Nemrég készült el egy új csarnokuk a volt téesz területén, így adott volt, hogy az S91-esek végszerelése is itt történjen helyben, ahol a buszok műanyagelemeinek egy része is készül.

A cég ügyvezető igazgatója Molnár Ferenc szerint sokkal nehezebb buszt gyártani, mint azt ő eleinte képzelte. Elsősorban több ezer alkatrészt kell tárolni, de ami még ettől is nagyobb gondot okoz az a hozzáértő szakembergárda rendelkezésre állása. Mivel a környéken nincs megfelelő szakember, így volt egyedisek dolgoznak az új csarnokban, akik jól ismerik a Molitus elvárásait a „skandináv minőség” előállításához.

Visszatérve a norvég S91-esekre. A három kék és két fehér színre fényezett kocsi a hazai buszoknál jóval  felszereltebb, hiszen az egyik legigényesebb európai piacra kerülnek. Így 21 fejtámlás ülést szerelnek a kocsikba, melyek mindegyike hárompontos biztonsági övvel van ellátva. Itthon -tudtunkkal- a Molituson kívül eddig senki nem szerelt be a buszaiba automata tűzoltó berendezést, de a skandináv piacon ezt is megkövetelik. Kifelé nyíló lengőajtókat kapnak a buszok. Ezzel ki is merült a már ismert „demó kettes” kocsi és a skandináv export S91-esek közötti különbség. A midikocsik egyébként nemcsak helyi, de helyközi forgalomban is részt vesznek, majd Norvégiában.

A Molitussal együtt dolgozó Webasto Hungária Kft. ügyvezető igazgatója Adamis Gábor bízik a hazai piacban, de az első S91-es elkészültét követően máris az export lehetőségek után kezdtek kutatni. Így jutott ki tavaly nyáron Norvégiába és a németországi Löbauba is a „demó kettes”. Úgy látja, hogy a midibuszra egyre nagyobb az érdeklődés hazánkban is és külföldön egyaránt. Arra a kérdésre, hogy mi lesz a következő lépés azt mondta, hogy várhatóan a BKV/BKK hamarosan újra kiírja a miditendert, ahol jó eséllyel indulnak mint gyártó, hiszen az előző tendert gyakorlatilag az ő buszukkal nyerte a végül kiválasztott alválalkozó. A távolabbi jövőben az igényektől függően sok mindennel foglalkozhat, majd az S91-est létrehozó triumvirátus. Ezt bizonyítja, hogy nemrég a prémiumkategóriában helyet foglaló Viseonnak dolgoztak az LDD14-es típuson. Ebbe természetesen belefér a midibusz továbbfejlesztése, és akár más, új típusok megjelenése is.