A magyar autósok kilencven százaléka nemet mond a cascóra

iho/közút   ·   2025.12.02. 10:42
balesetezett_sofor

Egy friss felmérés arra világít rá, a döntés hátterében leggyakrabban nem az óvatosság hiánya, hanem a hazai autópark életkora és a költségek mérlegelése áll. Az elektromos autózás terjedése kapcsán pedig még sok a nyitott kérdés a tulajdonosok körében.

Jelentős kockázatot vállal, de sokszor kényszerpályán mozog a magyar autóstársadalom a Kovács Autóalkatrész Kft. 2025. novemberi, több mint kétezer autós bevonásával készült felmérése alapján. A felmérés célja az autósok biztosításokkal kapcsolatos szokásainak, döntési szempontjainak és véleményeinek feltérképezése volt. Az autóalkatrész-kereskedelemmel foglalkozó, szegedi központú cég rendszeresen publikál kutatásokat és tanulmányokat a hazai autós társadalom aktuális kérdéseiről. Jelen felmérés demográfiailag az aktív autótulajdonosok rétegét fedi le, a válaszadók 92 százaléka férfi, jellemzően a 35–55 éves korosztályból, 63 százalék Budapesten, megyeszékhelyen vagy városban él, 37 százalék vidéken.

A 2006 válaszadó adatai tiszta képet adnak a piaci helyzetről. Miközben az utak zsúfoltsága és a szervizárak növekedése kockázatot jelentenek, mindössze a megkérdezettek kilenc százaléka rendelkezik casco biztosítással, a túlnyomó többség, 87 százalék csak a kötelező felelősségbiztosítást fizeti.

A válaszokból kiderül, hogy a casco hiánya sok esetben nem a tulajdonos döntése, hanem a lehetőségek hiánya. A biztosítással nem rendelkezők 38 százaléka az autója korát jelölte meg fő okként, mivel az idősebb járművekre már nem lehet vagy nem gazdaságos szerződést kötni. Ez összecseng a cég év eleji kutatásának adataival, melyek szerint a válaszadók jelentős részének, mintegy 62 százalékának tizenöt évesnél idősebb autója van.

Az elmondták, a válaszadók visszajelzései alapján egyértelmű, hogy megvan az igény a biztonságra az autó korától függetlenül is. Az adatok szerint az autótulajdonosok 17 százaléka tíz évnél idősebb autók esetén is nyitott lenne a cascóra. Esetükben azonban a gépjármű csökkenő piaci értéke és a biztosítási díjak aránya miatt gyakran már nem feltétlenül térül meg a teljes körű védelem, így ők racionális gazdasági döntést hozva inkább vállalják a kockázatot.

A válaszadók harmada (33 százalék) nyíltan a magas árakat jelölte meg a casco elutasításának okaként. A lélektani határ éles: a többség (59 százalék) szerint csak a „szalonautókra”, azaz a legfeljebb hároméves járművekre éri meg cascót kötni. Az autósok pénztárcája is szűkre szabott: a relatív többség (35 százalék) az autó értékének mindössze egy–két százalékát tartaná elfogadható éves díjnak, ami a jelenlegi piaci árazások, valamint az autók életkora mellett nem mindig reális.

Miközben az utakon egyre több a zöld rendszám, a felmérés egy meglepő információs űrt tárt fel. Arra a kérdésre, hogy miként alakulnak az elektromos autók biztosítási díjai a hagyományosokhoz képest, a válaszadók 61,5 százaléka bevallotta: fogalma sincs róla.

Azok között, akiknek van véleménye, a pesszimizmus dominál: 17,6 százalék gondolja úgy, hogy az e-autók biztosítása drágább, és csupán egy elenyésző réteg (5,7 százalék) hiszi azt, hogy olcsóbb lenne. Ez az adat különösen fontos jelzés a biztosítóknak és a kereskedőknek: az elektromos átállást segíthetné, ha a fenntartási költségekkel, így a biztosítással kapcsolatos információk is szélesebb körben, átláthatóbban jutnának el az autósokhoz.

Írásunk a Kovács Autóalkatrész Kft. hivatalos közleménye alapján készült.

(Nyitóképünk illusztráció)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek