Cikkünk megjelenése után fel is szállt a MAX 7-es prototípus, és mint a Flightradar portálján is látható, az első repülés valóban Moses Lake felé vezetett.

Korábban írtuk:

A Boeing megkapta az engedélyt a 737 MAX tesztrepüléseihez, jelentette be a korábbi kiszivárgott hírek után hivatalosan is a Szövetségi Légügyi Hivatal szóvivője. A ma kezdődő, és a tervek szerint három napon át zajló repülések fontos lépcsőfokai annak a folyamatnak amelynek révén a letiltott típus visszanyerheti alkalmassági engedélyét és a földre kényszerített példányok visszakerülhetnek a forgalomba. Ez sikeres tesztek ellenére még valószínűleg hónapok kérdése lesz, bár ezt maga a Boeing korábban az év közepére remélte elérni.

Az FAA azonban még sokáig dolgozik az olyan feladatokon, mint az új pilótaképzési eljárások szabályozása, és a szükséges „hardver- és szoftvermódosítások” átvezetése a leállított gépekre. Ha minden jól megy, szeptemberben kezdődhet ez a munka, aminek nyomán a légitársaságok ugyancsak elindíthatják a műszaki személyzeteket a leparkolt gépek előkészítésére a repülésre. A tavaly március óta leállított MAX-példányok átvizsgálását az FAA ezalkalommal, a korábbi gyakorlattal ellentétben, nem delegálja a gyártóra, a hatóság ellenőrei kell, hogy ellenőrizzék a gépeket, nyilván ez sem gyorsítja a folyamatot.

(fotók: Boeing)

Az viszont biztos, hogy maguk a tesztrepülések valószínűleg nem hoznak meglepetést, az FAA történetének legrészletesebb, legalaposabb vizsgálatát végezte az elmúlt hónapokban a Boeing embereivel együttműködésben, elsősorban az átesés elleni MCAS rendszerrel kapcsolatban. A MAX visszatérésének folyamatát azonban a jelek szerint az is hátráltathatja, hogy más zónákban az amerikaiak eljárásában sem bíznak eléggé, az európai, kanadai, brazil és kínai hatóság például már korábban jelezte, hogy szintén az eddigi gyakorlattal szemben nem fogadja el az FAA engedélyeit és saját vizsgálatot akar, illetve az MCAS módosításán túl más változtatásokat is megkövetel a repülési szoftverben.  Például azt, hogy a pilóták kikapcsolhassák az átesés közeledtére figyelmeztető botrázót, ha meggyőződtek arról, hogy az hiba következtében működik.

Az EASA elismeri, hogy ezek a plusz problémák önmagukban nem okozhatnak repülésbiztonsági szempontból kritikus elemet, csak akkor, ha más, valóban kritikus problémákkal együtt jelentkeznek. Ezzel együtt az európai hatóság saját külön tesztprogram mellett döntött, miközben azt is jelezte, a járvány okozta beutazási korlátozások miatt az EASA szakemberi nem vehettek részt az FAA bevonásával eddig folytatott vizsgálatokban és szimulátor-ellenőrzéseken.

Maga az FAA is előírhat a most induló háromnapos tesztsorozat végeztével újabb repüléseket. A mostani tesztsorozatot a MAX 7 egyik, mérőeszközökkel alaposan felszerelt prototípusával hajtják végre, az indulási reptér a Seattle-től délre eső Boeing Field. Az extrém manővereket, túldöntött fordulókat és átesési próbákat is főképp a Csendes-óceán fölött repülik, a megközelítéseket, átstartolásokat pedig az ugyancsak Washington állambeli Moses Lake repülőterén, a Boeing egyik fő berepülési központjában. A repülések ütemét és útvonalát természetesen az időjárás miatt is módosíthatják. A pilótafülkében a Boeing berepülői mellett ott lesznek az FAA pilótái is, mint ahogy a kabinban elhelyezett berendezéseket is együtt figyelik a gyártó és a hatóság emberei.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!