Eszék Horvátországban, Szlavóniában fekszik. A 115 ezer lakosú város Mohácstól autóval 20 perces úttal elérhető. Az akkor még az Osztrák-Magyar Monarchiához tartozó városban 1884-ben indult meg a lóvasút méteres nyomtávon, a villamosítás viszont elég sokáig, 1926-ig váratott magára. Az egyik vonal, a mai 1-es a várost kelet-nyugati irányban szelte át Višnjevac és Zeleno Polje között, de a Pfaff Ferenc által tervezett főpályaudvart nem érte el.

Zeleno Polje végállomáson fordul egy felújított T3-as

A vasútállomásra egy egyirányú körjárattal, a mai 2-essel lehetett eljutni, amely a fővonallal a Trg Ante Starčevića-n találkozott. A 12 kilométer hosszú vonalhálózat meglehetősen sokáig változatlan maradt. A háború kitörésekor a járműállományt a T3-asok Jugoszláviának szánt változata, a T3YU alkotta, de előfordultak a Slavonski Brodban épített, a svájci Standard kocsikra, illetve az UV-kra is egy kicsit hasonlító kéttengelyes kocsik is. Ezek később Zágrábba kerültek, ahol már eleve jókora flottát üzemeltettek belőlük.

Felújítatlan T3-assal ma már nem találkozhatunk. Nyáron a pótkocsik sem járnak. A villamosok pályaszámának első két számjegye a beszerzés évét jelenti, a második fele pedig a sorszámot

Miután az immár függetlenné vált Horvátország részeként újraindult Eszéken a villamosközlekedés, rögtön szóba kerültek a fejlesztések is. A pályát apránként felújították, a járműállományt pedig használt mannheimi csuklós DÜWAG villamosokkal frissítették.

A csuklós kocsik kapacitása csúcsidőben sokszor jól jött

A körjáratból kiágazva pedig a vasút alatt aluljáró átvezetve új vonalszakaszt építettek Mačkamama végállomásig.

Az új szakasz kezdete

A vasúti aluljáróba még a Dél-szláv háború előtt lefektették a vágányokat, de azon csak 2006 decemberben indult meg a villamosközlekedés

A 2-es villamos kiépítésénél már gondoltak az új szakaszra, 2007-ben készült felvételünkön a leendő kiágazást láthatják

Érdekesség, hogy a városban a villamosvágányok az úttest szélén, a járda mellett haladnak, így maradt ez az új szakaszon is. A fejlődés azonban nem állt meg, a T3-asokat Csehországban modernizálták, szaggatós vezérlést és utastájékoztatást kaptak. 2008-tól pedig elektronikus jegyrendszert vezettek be, így az elsőajtós felszállási renddel együtt viszonylag hatékonyan lehetett a bliccelést visszaszorítani. Eszéken egy vonaljeggyel 45 percig utazhatunk, ezzel természetesen át is lehet szállni.

Felújított Tátra utastér

2009-ben az immár körjárati jellegét elveszített 2-es vonalat tovább hosszabbították Bikara irányába. Az új szakasz mellett kisebb-nagyobb lakótelepek találhatóak, illetve a külső részén ipartelepek is. Gazdaságossági okokból viszont csak egy vágányt építettek, de néhány kivételtől eltekintve a tíz új megálló kétvágányú a keresztek miatt. A forgalmat automata biztosítóberendezés felügyeli.

Az új szakaszon középen épült ki a vágány

Mára a T3-asok felújítása miatt már nem lehet találkozni a forgalomban DÜWAG-okkal annak ellenére, hogy a vonalhosszabbítás több kocsit igényelt.

Sok mindent lehet irigyelni az eszéki villamosközlekedésben, de a menetrendet nem. Ugyan a fővonalon, az 1-esen hétköznap reggeltől estig 6-7 percenként követik egymást a kocsik, a 2-esen a járatsűrűség hétköznap 11 perces, ami miatt a csatlakozások a két vonal között igencsak esetlegesek. Megállóhelyi meghirdetés sincsen, igaz, a nem túl ritka követés miatt elvileg nem kell sokat várni a következő villamosra.

A megállóhelyi hirdetésen még van mit csiszolni. A villamosok péntek és szombat éjszaka folyamatos üzemben járnak, de a 2-es csak Mačkamamáig

A hálózat további bővítése is tervben van, jelenleg két szakasz építéséről van szó. Elsőként az 1-es hosszabbítása várható Višnjevactól Josipovacig, immár a város közigazgatási határain kívül 4,4 km hosszban, illetve a 2-est is szeretnék keleti irányban az 1-es másik végállomása, Zeleno Polje felé meghosszabbítani.

Fordulás az új szakaszra

Kevés egyvágányú megállók egyike a 2-es bikarai szakaszán

Beépítésre váró területen halad az új vonal. Érdekesség, hogy az új szakasz mellett folyamatosan építkeznek, később jobban felfuthat a vonal. A felvételeket Óvári Péter készítette

Bikara végállomás, a többi hurokfordulóhoz hasonlóan egyetlen vágánnyal rendelkezik