A MAX-ok még a földön, de újabb jelek mutatnak a kibontakozás felé, például az, hogy a legnagyobb megrendelők egyike újabb gépek lekötésére tett javaslatot a gyártónak, igaz, gyaníthatóan a Boeingnak elég kemény feltételekkel.

A Ryanair-főnök Micahel O’Leary nyilatkozatában elmondta: ami a legnagyobb európai ULC-társaságot érdekli, az a leghosszabb törzsű MAX 10 változat, amely nagyobb kapacitású, mint a jelenleg a már szerződött rendelési listán szereplő MAX 200-asok. Mint ezt portálunk korábban megírta, utóbbi gépek törzshosszúsága gyakorlatilag megegyezik a diszkont cég által üzemeltetett 800-as, illetve az újrahajtóművezett MAX 8-as sorozattal, egy plusz ajtót kellett betervezni a törzs hátulsó szekciójára, ez volt az utasszám növelésének a feltétele.

A külön a Ryanairnek kiképzett változat, amely csak egyosztályos kivitelben és 71 centis üléssorok közötti távolsággal, de 200-ra növelt kapacitással repül, a program indításakor tett nyilatkozatok szerint húsz százalékkal csökkenti az egy főre eső költségeket, egy gép egy évi üzemeltetésére vetítve egymillió euró a megtakarítás. Egyébként ez az a 200-as, amelyről (a leparkolt gépek felirata alapján) sokan tavaly azt hitték, hogy O’Leary így akarja megtéveszteni utasait és elhitetni velük, hogy ez nem is a bajba került altípus.

Amit azonban most a Ryan-vezér említett, mint további beszerzendő 737-eseket, az nem is a 200, hanem a legnagyobb törzsű keskenytörzsű Boeing, a MAX 10, amelynek visszafogott roll-out ünnepségéről tavaly novemberben számolt be portálunk. A szállítható utasok száma egyosztályos elrendezésben 230, és ez azért már megközelíti a legnagyobb, hasonló elrendezésű és kapacitású Airbus-egyfolyosós teljesítményét. Ennek a gépnek kellett változtatható hosszúságú orrfutószárat tervezni, annak érdekében, hogy csökkenjen a hosszú törzs miatti tailstrike-veszély, de mivel behúzáskor a teleszkópos kiegészítők ismét összenyomják, nem kellett áttervezni a gép orr-részét hosszabb futószár miatt.

O’Leary tehát ezzel a nagyobb kapacitású verzióval akarja majd kiegészíteni a flottáját, de mint jelezte, erről konkrét megállapodás nyilván csak akkor köthető, amikor a MAX-ok végre visszaállhatnak a forgalomba. Arról már korábban is lehetett hallani, hogy a Ryan-vezér a MAX-ok kiesése miatt súlyos kompenzációt akar, a mostani szövegből az derül ki, hogy ugyanakkor a MAX-ok átvételét pedig ugyancsak súlyos árengedmények kíséretében képzeli. Ami megint csak hatalmas összeg, hiszen kétszáztíz MAX 200-as példány át-, illetve nyilván leárazásáról lenne szó.

De O’Leary láthatóan bízik abban, hogy a Boeing ebbe is belemegy, merthogy az Airbusnak, megfogalmazása szerint, egy-másfél év előnye van a keskenytörzsű piacon, és ahhoz, hogy ezt ledolgozza, a legnagyobb létező vásárlókra (Ryanair és Southwest) kell alapoznia.

Ami pedig megint csak a MAX-okra nézve optimista jövőképet sejtet: a Ryanair azzal magyarázta a mostani bejelentést, hogy noha most még nem repülnek a gépek, de vevőként a Ryanair szeretne „a sor elejére kerülni”, vagyis hogy lesznek még bőven vevői a típusnak. Ami egyébként ahhoz képest is pozitív fejlemény, hogy korábban voltak olyan (ál)hírek, miszerint a Ryanair átpártolna a konkurenshez, ami persze egy háromszázas, már meglévő Boeing-flotta ismeretében amúgy sem volt hiteles elképzelés.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!