Az Air Race weboldalán olvasható az eléggé lakonikus bejelentés. A Red Bull úgy határozott, hogy a versenysorozat 2019 után nem folytatódik. Vagyis továbbra is biztos, hogy lezajlanak az idei futamok: Kazany június közepén, a balatoni július közepén (bázisreptér: Szentkirályszabadja), és a Japánban, Chibóban tervezett verseny szeptember elején, de ezzel lezárul a 2003 óta eddig több, mint kilencven futamot megélt sorozat.

A közlemény nem tartalmazza, de mindebből az is következik, hogy az utolsónak tervezett amerikai és szaudi futamokat sem tartják meg.

A közlemény kiemeli, hogy a Red Bull Air Race különleges alkalmat teremtett rendkívüli tehetségű pilótáknak arra, hogy nagysebességű versenyekben mérjék össze a tudásukat, kis magasságban és extrém manőverekkel. A legmagasabb minőségű sporteseményekkel szolgált a sorozat, de – feltehetően itt a lényeg – „nem tudta az érdeklődésnek azt a szintjét felkelteni, amit más Red Bull események szerte a világon”.

A cég ezek után udvariasan megköszöni a pilótáknak, a csapatoknak, a partnereknek, a versenynek helyt adó városoknak a közreműködést.

Egyes források úgy vélik, hogy az Air Race valójában sosem volt igazán nyereséges vállalkozás, különösen mióta a kezdeti puritánabb feltételek után a versenyek amolyan Forma–1 típusú luxus-rendezvényekké váltak, az amúgy is eléggé magas közvetlen költségek mellé sok plusz kiadás adódott.

Okoztak problémát különféle szervezési anomáliák, például azügyben, mekkora szállítógép-kapacitás kell a mezőny és a felszerelések áttelepítéséhez egyik helyszínről a másikra, vagy, hogy mekkora a helyszíneken szükséges repülőbenzin mennyisége, és hogy megfelelő-e a pilóták elszállásolása. A versenyek közönség-bevételeit nyilván erősen befolyásolta az időjárás, bizonyos futamokat az erős szél és más rossz meteorológiai körülmények gyakorlatilag ellehetetlenítettek, eléggé hézagos volt a nézőtér, ha a verseny idejére esőt, vagy vihart jósoltak a szakemberek.

Nyilván nem tett jót a sorozatnak a hároméves kihagyás 2011 és 13 között, akadtak repülésbiztonsági aggályok is és volt, amikor maguk a pilóták voltak igen elégedetlenek a szervezési problémák miatt. Lehet, hogy a döntésbe belejátszottak az ahhoz hasonló váratlan fejlemények, ahogy a budapesti futamból balatoni lett...

A repülőversenyek történetéhez többek szerint hozzátartozik, hogy a légi sorozatnak néhány évvel az indulás után fel kellett vennie a versenyt a cég F–1-es üzleti vállalkozásával is, és azt feltételezik, hogy mostanra világossá vált: a földi futamoknak és a Red Bull Forma–1-es csapat szereplésének reklámértéke erősen meghaladta a repülőversenyekét.

Mindenesetre a döntés nyilván megemeli a még megrendezendő futamok iránti érdeklődést, illetve a pilóták számára az idei győzelem értékét is, hiszen a Red Bull sorozat utolsó világbajnokát avatják majd Japánban. A 2019-re tervezett két zárófutam lefújása végülis alaposan lecsökkenti az utolsó szezon költségeit, hiszen nem kell a mezőnyt átköltöztetni a szokásos mód, teherszállító óriásgépek segítségével, az Egyesült Államokba, majd onnan még a Közel-Keletre is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!