A győri olajgyár 1007-es „Mazsolája”

Takács Zsolt   ·   2012.04.09. 18:30
400m28

Fénykorában a város iparvágányait járta, tehervagonokat továbbított, kocsirendezésre használták. Legtöbbször a győri olajfinomító silói alatt, a rakodóvágányokon lehetett megfigyelni, máskor a Híd utca csonkavágányán zakatolt fel s alá az M28-1007-es Mazsola, mely jelenleg a győri fűtőház mögötti tárolóvágányokon tölti békés napjait. Az iho.hu kedvéért azonban az állomás munkatársai a fűtőház elé vontatták a gépet, hogy megörökíthessük az utókornak.

M28-1007-es pályaszámú mozdony a győri fűtőház előtt<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(fotó: a szerző)

Az M28-asokat 1955-től kezdte gyártani a győri Magyar Vagon- és Gépgyár. Az első sorozat gépei az ezres pályaszám csoportba vannak sorolva. Közéjük tartozik a győri Mazsola is. A második sorozat hidromechanikus erőátvitelű mozdonyai a kétezres pályaszám csoportba kerültek. A gépek maximális sebessége 30-45 kilométer óránként.

A MÁV számára 24 mechanikus (M28 1001–1024) és 10 hidraulikus (M28 2001–2010) meghajtású mozdony készült. Manapság már csak a mozdonyok fűtőházon belüli, illetve személykocsik javítóműhelyi mozgatása a feladatuk. Idejük fényében dolgoztak állomási tartalékként, továbbítottak kisebb tolatós tehervonatokat. Egyes vonalakon rendszeresen továbbítottak személyszállító vonatokat is.

Egy működő példány jelenleg is szolgál a fővárosi Vasúttörténeti Parkban. Akinek kedve támad a mozdonyvezetéshez, ki is próbálhatja, hogy milyen egy M28-as dízelmozonyt vezérállásán tartózkodni.

Az 1007-es gépet pár évvel ezelőtt még láthattuk mozogni, főként Újváros városrész iparvágányain. Mára azonban a vágányok nagy részét is felszedték az olajfinomító lebontása után. A mozdony ezt követően került a győri vasútállomás területére.

Az olajgyár egyik vágányának még megmaradt szakasza a Híd utcánál<br>(fotók: a szerző)

Kapcsolódó hírek